Verkostotapaamiset, osa 4: Vaikuttaminen on edunvalvontaa

Vaikuttamisen toimintaympäristö ja kanavat muuttuvat rajusti. Suomalaisen yhteiskunnan rakenteellisen muutoksen seurauksena vaikuttamisen paikat uusiutuvat. Erityisesti uuden sukupolven uudet tavat toimia ja vaikuttaa, haastaa perinteiset väylät ja keinot vaikuttaa. Sosiaalinen media on jo nyt painava kanava vaikuttamisessa, mutta sen merkitys tulee yhä lisääntymään.

– Rakentamalla laaja alueellinen nykyaikainen toimintamalli, jossa voimavarat ja osaajat ovat verkottuneita, tuemme salibandyn strategiasia tavoitteita ja mahdollistamme lajin painoarvon lisäämisen alueellisesti ja valtakunnallisesti, toteaa Salibandyliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Jari Kinnunen.

– Vaikuttaminen on edunvalvontaa, mutta parhaimmillaan se voi olla myös ongelmien ratkaisua usealle eri taholle, Kinnunen painottaa. Vaikuttaminen ei ole kirosana, vaan se on inhimillistä toimintaa. 

– Sanoilla vaikuttamisella tai lobbauksella on huono kaiku. Ne mielletään helposti painostamiseksi tai vaatimiseksi. Siksi salibandy haluaa profiloitua vaikuttamistyössään innovatiiviseksi ja moderniksi toimijaksi, jonka vaikuttamistyö hoidetaan asiallisesti, tyylikkäästi, rakentavasti ja faktoihin perustuen. Oleellista on rehellisyys ja läpinäkyvyys, tavoitteet perustellaan ja ne todistetaan faktoilla, Kinnunen vakuuttaa.

Hänen mukaan tiedon hankintaan ja tiedolla johtamiseen tullaan panostamaan.

– Oleellista on tunnistaa toiminnan logiikka. Asioihin vaikuttaminen edellyttää tietoa siitä, kuka asioista päättää, kuka valmistelee ja kuka vaikuttaa mielipiteeseen. Kukin alue on uniikki, ja toiminnan logiikka saattaa vaihdella merkittävästikin eri alueilla.

Verkostoon kutsuttavat jäsenet voivat edustaa monia eri tahoja. Verkosto voi koostua seurojen taustahenkilöistä, junioreden vanhemmista, kansanedustajista, kunnallispoliitikoista, median tai yritysmaailman edustajista.

– Optimaalisin verkoston rakenne on varmasti näiden kaikkien yhdistelmä. Osaaminen, motivaatio ja innostus ratkaisevat. Kaikkien tahojen kyky ja halu yhteistyöhön on keskeinen asia verkostomallin toiminnan onnistumiselle.

Alueellisten vaikuttajaverkostojen rakentaminen etenee siten, että seuroilta kerätään vinkkejä sopivien henkilöiden kutsumiseksi verkoston jäseniksi. Vinkin verkostoon kutsuttavasta voit jättää täällä. 

Aiemmin juttusarjassa julkaistu:
Osa 1: Vaikuttaminen ei ole vaatimista
Osa 2: Tiedolla johtaminen – faktat tiskiin
Osa 3: Olosuhteet edelleen salibandyn haasteena

Vaikuttajaverkostojen rakentamiseksi huhti-toukokuun aikana 12 paikkakunnalla järjestettiin verkostotapaamisia, joihin oli kutsuttu paikalle salibandyseurojen, kuntien liikuntatoimien, aluejärjestöjen ja liiton edustajia.

Tapaamisten pääasiallisena tavoitteena oli käynnistää prosessi, jonka jälkeen saadaan perustettua alueellisia salibandyn vaikuttajaverkostoja. Salibandyn toimintastrategiassa ”Visio 2028”  todetaan: ”Olemme alueellisesti aktiivinen paikallinen toimija ja vahvistamme salibandyn tarpeisiin liittyvissä kysymyksissä. Salibandylle on laaja maakunnallinen vaikuttajaverkosto”.

Lisätietoja alueellisista vaikuttajaverkostoista:
Jari Kinnunen, yhteiskuntasuhdejohtaja
puh. 0400 529 000
jari.kinnunen(at)floorball.fi
twitter: @kinnuin
facebook.com/kinnuin

Jaa artikkeli