SalibandyTV tuki ja ohjeita häiriötilanteisiin

Mahtavaa, että olet kiinnostunut SalibandyTV:stä! SalibandyTV on Suomen Salibandyliitto ry:n ja Icareus Oy:n yhteinen projekti.

Jos tarvitset apua SalibandyTV:n käytössä tai käsillä on häiriötilanne, etkä tiedä miten toimia, niin lue ensin alla oleva ohjeosio, jossa on vastauksia yleisimpiin katselu- ja striimausongelmiin. Jos näistä ohjeista ei ole apua, niin  voit ottaa yhteyttä SalibandyTV:n tukeen sähköpostilla.

SalibandyTV tuki
salibandytv@salibandy.fi

Linkki: Tietopaketti: kaikki olennainen SalibandyTV:stä

Katseluongelmat

  • Kokeile kirjautua ulos palvelusta ja sitten takaisin sisään. Ottelun ostamisen ja sen näkymisen välillä voi olla myös 5-10 minuutin odotusaika, joka ohjeissa mainitaan. Lipun numeroa ei tarvitse syöttää mihinkään vaan lähetyksen on tarkoitus aueta, kun maksu on onnistunut.

    Joskus alkaa katselu onnistua, kun ensin käy tyhjentämässä välimuistin. Samoin voi kokeilla, onnistuisiko katselu toisella selaimella (Chrome/ Edge/Firefox/Safari jne.)

  • Sama lääke kuin edelliseen: kokeile kirjautua ulos palvelusta ja sitten takaisin sisään. Perinteinen töpseli irti, töpseli takaisin kiinni toimii hämmentävän usein – tässäkin tapauksessa.

  • Se on normaalia, sillä sovellus on tarkoitettu vain otteluiden striimaamiseen. SalibandyTV:n katselu tapahtuu aina selainpohjaisesti sekä mobiilissa (kännykkä tai tablet) että tietokoneella.

  • SalibandyTV:n katselu älyTV:llä onnistuu parhaiten peilaamisen avulla. ÄlyTV:n selainkatseluun palvelua ei ole optimoitu. Vuoden 2024 aikana SalibandyTV:seen on tarkoitus tuoda oma katselusovellus älyTV-käyttäjille.

  • Syynä on silloin useimmiten riittämätön verkkoyhteys lähetyspäässä. Valitettavasti sekä langattomien että mobiiliverkkojen kapasiteetit Suomen monenlaisissa salibandyhalleissa vaihtelevat suuresti.

  • SalibandyTV:n kautta lähetettävien otteluiden määrä on jo niin mukavan suuri, että aivan vielä meillä ei riitä resursseja satsata niin suureen määrään kaistaa kuin kelausmahdollisuus vaatisi. Se on kuitenkin kehityslistalla ja mahdollisesti tulossa käyttöön jo piakkoin.

  • Jos ääniasetukset vastaanottolaitteessa ovat kohdallaan, on myös mahdollista, että äänet ovat lähetyspäässä epähuomiossa vaiennettuina.

  • Tämä ongelma on tiedossa ja korjauslistalla. Tällä hetkellä ottelut löytyvät helpommin joko seurasivujen kautta tai jopa suoraan liiton tulospalvelusta, jossa on suorat linkit kaikkiin SalibandyTV-lähetyksiin (liiton alaisista sarjapeleistä).

  • Jos näin on käynyt, palautamme tietysti perusteettoman maksun. Ota palautusta varten yhteys SalibandyTV:n tukeen: salibandytv@salibandy.fi.

  • Jos et korjausyritysten jälkeenkään saa maksullista ottelua näkymään, palautamme luonnollisesti maksun. Ota palautusta varten yhteys SalibandyTVn tukeen: salibandytv@salibandy.fi.

Striimausongelmat

  • Onnistuneen striimauksen pohjustaa sovellukseen ja sen toimintaan perehtyminen hyvissä ajoin. Kannattaa tutustua tämän sivun tietopakettiin (mukana vinkkejä striimaajille), ja myös vertaistuki ja -neuvonta striimaajien kesken on ollut hyvä apu. Kannattaa myös tehdä ennen virallista aloitusta rohkeasti julkinen testilähetys, jonka voi sitten poista näkyvistä.

  • Yleisimmät ongelmat striimauksen aikana johtuvat verkkoyhteyksien laadusta eli kaista on riittämätön tai epävakaa. Lähtökohtaisesti 10 Mb/s riittää, ja sen alla voi tulla ongelmia. Jos yhteys ei tunnu riittävän, voi kokeilla tarjolla olevia alhaisempia resoluutioita: vaihtoehdot ovat 1920×1080, 1280×720 ja 854×480.

  • Jos sovelluksen kanssa on ongelmia eikä se tahdo toimia oikein, kannattaa koettaa vielä poistaa sovellus ja ladata se sitten laitteeseen uudelleen. Se auttaa usein.

    Jos näiden ohjeiden jälkeen jäi kysyttävää, ole matalalla kynnyksellä yhteydessä SalibandyTV:n tukeen: salibandytv@salibandy.fi.