Salibandyliigan uusi strategia julki: tavoitteena nousta maailman arvokkaimmaksi salibandyliigabrändiksi

Salibandyliigan juuri valmistuneen strategian keskeinen tavoite on nostaa liiga maailman arvokkaimmaksi salibandyliigabrändiksi vuoteen 2028 mennessä.

Julkaistu 30.5.2019 12:50

Strategian mukaisesti viimeistään yhdeksän vuoden päästä jokaisella liigaseuralla on oma kotihallinsa, joka mahdollistaa myös oheistoiminnan. Kaupalliset kumppanit ovat pitkäkestoisia sekä sitoutuneita liigan ja seurojen kehittyneeseen tarinaan.

Kaupallinen osaaminen, resurssit ja koulutus suunnataan seuroille aiempaa voimakkaammin, minkä lisäksi seurojen ja liigan välistä yhteistyötä vahvistetaan aktiivisesti. Taloudellista kasvua kiihdytetään myös uusilla ansaintamalleilla. Tavoitteena on liiga, joka on paras paikka pelata ja työskennellä.

- Salibandyliigalle vuorovaikutteisesti tehty uusi strategia tuntuu heti valmistuttuaan yhteiseltä ja konkreettiselta tarinalta. Meillä on hieno mahdollisuus viedä liiga ihan uudelle tasolle, sille tasolle minne maailman paras salibandyliiga kuuluu, iloitsee SSBL Salibandy Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Nurminen.

- On erityisen tärkeää, että seuroilla, Salibandyliigalla ja Salibandyliitolla on nyt yhteiset, yhdessä tehdyt tavoitteet. Nyt myös seuroille avautuu aito mahdollisuus vaikuttaa kehityksen kulkuun kohti näitä tavoitteita. Toiminnan läpinäkyvyys, keskinäinen arvostus ja luottamus sekä tietysti kova työ ovat nyt avainasemassa tavoitteisiin pääsyssä, sanoo Salibandyliiton hallituksen puheenjohtaja Risto Kauppinen.

Salibandyliigalle perustetaan jo ennen kauden 2019-20 alkua päätösvaltainen johtoryhmä, joka koostuu seurojen ja liigan edustajista.

Vahva brändityö toteutetaan ensi kauden aikana

YhteiskuvaLiigan asema lajin kärkituotteena varmistetaan luomalla sille oma vahva identiteetti ja brändi kauden 2019–20 aikana, mikä tekee liigasta yhä houkuttelevamman yhteistyökumppanin yrityselämässä toimiville. Huippu-urheilun vaatimia olosuhteita parantamalla tapahtumat kehittyvät entisestään ja liigapelien yleisömäärät nousevat.

Vahva sisällöntuotanto heijastuu myös näkyvyyteen kaikissa kanavissa: Salibandyliiga tähtää Suomen tavoittavimmaksi sisäpalloilusarjaksi.

- Nyt on aika katsoa eteenpäin ja ottaa liigana seuraava askel myös kaupallisesti. Uusi strategia antaa eväät entistä parempaan yhteistyöhön liigan ja seurojen välillä ja on tärkeää, että seuroilla on selkeä rooli liigaa koskevissa päätöksissä. Liiga tarvitsee oman vahvan identiteetin ja brändin, jota myös seurat voivat paikallisesti hyödyntää, sanoo Tampereen Classicin toiminnanjohtaja Pasi Peltola.

- Ensimmäiseksi perustamme liigalle johtoryhmän, joka määrittelee yhteiset mitattavat tavoitteet ja ottaa vastuun liigatuotteen kaupallisesta kehittämisestä. Luomme yhdessä modernin brändin, joka liikuttaa ja kiinnostaa laajasti. Alkaa ainutlaatuinen, yhteinen matka, joka vie Salibandyliigan maailman parhaaksi salibandyliigaksi, parhaaksi paikaksi pelata ja työskennellä, sekä Suomen tavoitettavimmaksi sisäpalloilusarjaksi. Strategiakauden aikana olosuhteiden kehittyminen tukee kaupallista kasvua ja avaa entistä monipuolisempia mahdollisuuksia kumppanien ja liigaseurojen yhteisille aktivoinnille, jatkaa Nurminen tulevista toimenpiteistä ja tavoitteista.

Strategian suunnittelussa kuunneltiin kenttää laajasti

Strategiaprosessi Salibandyliigan kaupallisen arvon kasvattamiseksi aloitettiin lokakuussa 2018 liigaseurojen aloitteesta ja se toteutettiin viestintä- ja markkinointitoimisto Republicin johdolla. Strategiatyössä haastateltiin laajasti eri sidosryhmiä: seuroja, yhteistyökumppaneita, urheiluvaikuttajia, pelaajia, valmentajia, Salibandyliiton ja SSBL Salibandy Oy:n hallituksen jäseniä ja henkilöstöä sekä median edustajia.

Suunnittelun tueksi keskeiselle kohderyhmälle teetettiin tutkimus, jossa vahvuuksina nousivat esiin lajin nuorekkuus, laaja kiinnostus lajia kohtaan sekä liigan urheilullinen taso.

- Koko strategiaprosessi haluttiin tehdä yhteistyössä useiden eri sidosryhmien kanssa, ja lajiväkeä kuultiin todella laajasti. Kun tavoitteena on kaupallisen arvon kasvattaminen, yrityksien ja katsojien – myös niiden, joille Salibandyliiga ei vielä ole tuttu – näkemyksiä kuunneltiin tarkasti. Uskon, että loimme tavan, jolla Salibandyliigan kannattaa jatkossakin sitouttaa eri osapuolia päätöksentekoon, sanoo Republicin johtava viestintäkonsultti Vili Nurmi (ylin kuva).

- Seurat ovat tämän strategian avainroolissa. Niiden hyvinvointia tulee parantaa ja sitä kautta vahvistaa niiden liiketoiminnallisia edellytyksiä. Pelillinen taso on jo erittäin kova, ja nyt on aika panostaa myös kentän ulkopuoliseen tekemiseen ja palvella entistä paremmin kuluttajia ja yrityksiä. Vahvat seurabrändit ja liigalle luotava oma identiteetti täytyy saada koskettamaan entistä useamman suomalaisen arkea, Nurmi jatkaa.

Kuvat: Mika Hilska ja Vilma Pekkala

CraftEerikkiläLIDLOsuuspankkiSuveraSubwayTeho sportTupla+UnihocVeikkausVW-HyötyautotBiokia
Fais est. 1993TalgrafStadium

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Tallennettavista tiedoista voit lukea tietosuojaselosteesta.