Säbäkipinä – Salibandyliiton isoin uudistus koskaan lasten harrastustoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen

Säbäkipinä on tärkeä työkalu ja mahdollistaja suoraan seuratoiminnan ytimeen.

Säbäkipinä on koko salibandyn yhteinen lasten matalan kynnyksen toimintamalli. Säbäkipinällä Salibandyliitto haluaa tuoda liikkumisen ja harrastamisen muodot lasten lähelle ja saavutettaviksi. Viesti on yhteiskunnallisesti tärkeä: meidän on yhdessä tehtävä töitä liikkumisen ja liikunnan ilon lisäämiseksi.

Säbäkipinän perimmäinen tarkoitus on saada uusia lapsia ja perheitä lajin pariin, tuoda ylpeyden aihetta jo harrastavien ja kilpailevien keskuudessa sekä nostaa lajin mielenkiintoa – tarjota uusi ja innostava liikkumisen alusta lapsille sekä antaa seuroille erilaisia tapoja toimia ja järjestää toimintaa. Tarkoitus on sytyttää lapsen ja hänen vanhempansa kipinä tulla lajin pariin.

– Säbäkipinässä muhii valtava potentiaali. Sillä tavoitellaan suurta yhteiskunnallista merkitystä. Tavoittavuuusluvut ovat merkittäviä, sillä Säbäkipinä tavoittaa ensimmäisen vuoden aikana noin 30 000 lasta. Seuraavana vuonna se tavoittaa jo 150 000 ja kolmen vuoden päästä 500 000 lasta, Salibandyliiton toiminnanjohtaja Pekka Ilmivalta maalailee mahdollisuuksia.

 

Säbäkipinän ilmettä erilaisissa asiayhteyksissä.

Kolme konkreettista kokonaisuutta

Toiminnan pohajana on seurojen ja Koululiikuntaliiton (KLL) kanssa tehtävä yhteistyö sekä harrastamisen Suomen malli.

Säbäkipinä sisältää kolme konkreettista kokonaisuutta, joista ensimmäisessä vaiheessa toiminta aloitetaan kahdella: Kipinäkerhoilla ja Kipinäkoulutuksilla. Kolmas vaihe tulee mukaan kaudella 2022-2023, Kipinäpelien lanseerauksessa nuorimmille junioreille.

– Tärkeää on saada tukea ja apua seuraan seuratoiminnan ytimeen. Joku voisi ehkä kysyä, että mikä nyt siis muuttuu aiemmasta? Periaatteessa ei mikään mutta kuitenkin kaikki, seuratoimintapäällikkö Tiina Koivisto kommentoi ja jatkaa:

– Ensimmäisessä vaiheessa tarjoamme seuroille harrastamiseen konsepteja, ja niiden myötä hyvin laajasti koulutuksia. Yhteistyössä Koululiikuntaliiton kanssa pystymme tuomaan kouluihin lajia entistä näkyvämmin esille. Siitä myös seurat hyötyvät. Toimintoja on toki ollut ennenkin, mutta nyt kirkastetaan ennen kaikkea ideologinen tausta – jokaisessa asiassa haluamme korostaa hauskuutta, matalan kynnyksen harrastamisen mahdollistamista ja yhdenvertaisuutta. Säbäkipinän kautta yhdenmukaistamme ja uudistamme myös materiaalejamme, jatkossa Säbäkipinä-toimintaan kuuluvat tunnistetaan Säbäkipinä-logon kautta.

Kipinäkoulutusten alle kuuluu ohjaajien ja valmentajien ensimmäinen koulutus: Säbämestarikoulutus. Koulutuskokonaisuutta uudistetaan niin, että se tukee sisällöllisesti entistä vahvemmin Salibandyliiton valmennuskoulutuspolkua. Kipinäkoulutuksien alta löytyvät lanseerauksen toisessa vaiheessa koulutuskokonaisuudet myös muille, kuten opettajille ja esim. iltapäiväkerhojen ohjaajille.

Kipinäkerhojen alta löytyvät jatkossa harrastamisen kerhokonseptit, jotka on ensivaiheessa suunnattu 1.-3. luokkalaisille. Kerhokonseptit ovat erinomaisia sisältökokonaisuksia mm. vastaamaan harrastamisen Suomen malliin.

 

Säbäkipinä mahdollistaa liikkumisen muiden lasten kanssa ajatuksella: kuka vaan, mistä vaan, miten vaan.

Virtuaaliviikko tuo livelähetyksen kouluihin

Toimintamallin avulla salibandy tekee entistä kiinteämmin yhteistyötä koulumaailman kanssa. Kaudella 2021–2022 Koululiikuntaliiton ja Salibandyliiton yhteistyömallia kouluille pilotoidaan Varsinais-Suomen alueella. Siihen sisältyy sarjojen lisäksi myös pelinohjaajakoulutuksia sekä opettajille tuntimateriaaleja liikuntatunneille ja muuhun opetukseen integroitavaa opetusta varten.

– Yksittäisenä nostona haluan korostaa virtuaaliviikkoa, jonka toteutamme osana pilottihanketta. Osana virtuaaliviikkoa on mm. luvassa oppitunnin mittainen livelähetys kouluihin, Koivisto kertoo.

Lisätietoa Säbäkipinästä antavat:

Elina Anttonen
Seuratoiminnan kehittäjä
seuratoiminnan kehittäminen (Tähtiseuratoiminta, Seura360-prosessit, verkostopäivät)
Tiina Koivisto
Seuratoimintapäällikkö, länsi
lasten ja nuorten harrastaminen, kouluyhteistyö

Jaa artikkeli