Vielä ehtii luovuttamaan verta ja auttamaan apua tarvitsevia ihmisiä. Samalla Peliveljien paitoihin palautuu punainen väri.
Seinäjoen Peliveljien Salibandyliigan edustusjoukkueen pelipaidasta katosi punainen väri. Pelissä on koko joukkueen identiteetti, mutta se riskeerataan tärkeän asian puolesta. #ELÄMÄNVIRTAA yhteisöllinen verenluovutuskampanja alkoi 29.12.2019 – Tavoitteena on kasvattaa verenluovuttajien määrää Seinäjoen alueella ja valtakunnallisesti, sekä lisätä tietoisuutta verenluovutuksen tärkeydestä.
Sairaalat käyttävät verivalmisteita muun muassa leikkauspotilaiden, onnettomuusuhrien, syöpää sairastavien ja keskoslasten hoitoon. Verenluovutustoiminta on vapaaehtoisten varassa. Verihiutaleet säilyvät käyttökelpoisina vain viisi päivää, joten luovuttajia tarvitaan joka arkipäivä. Lisäksi myös uusia luovuttajia tarvitaan jatkuvasti. Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu huolehtii keskitetysti koko Suomen veripalvelutoiminnasta.
Urheilun kautta tekemässä hyvää
Salibandy on mukaansatempaavaa ja yhteisöllistä toimintaa, jonka vaikutusalue on suuri – kerralla on mahdollista tavoittaa paljon ihmisiä. SPV:n päävalmentaja Tommy Koposen mielestä on hienoa, että joukkue voi aktivoida auttamaan tärkeässä asiassa. ”Yhteinen tahtotilamme on kasvattaa verenluovuttajien määrää ja saada kaikki mukaan. Halusimme tehdä jotain poikkeuksellista ja annoimme punaisen pelipaitamme kampanjan näkyväksi mittariksi. Tulemme kampanjan aikana paitsi itse luovuttamaan verta, myös haastamaan eri tahoja mukaan – Mitä useammat henkilöt käyvät luovuttamassa verta, sitä nopeammin pelipaidan oikea väri palautuu takaisin”, Koponen kertoo.
Kampanjan verenluovutusmääriä seurataan SPV:n kotiotteluissa pelipaidan värin vaihtumisen kautta.
”Tällä huomiota herättävällä tavalla nostamme asian esiin ja saamme erityisesti fanit tietoisiksi veren luovuttamisen merkityksestä. Kun luovuttajien määrä kasvaa, väri paitoihin palautuu asteittain. Paita on kauttaaltaan punainen, kun kampanjan tavoite, 3000 verenluovuttajaa, on saavutettu”, tiivistää Koponen.
Vahvistetaan auttamisen ketjua
Kampanja on saanut inspiraationsa maailmalta, jossa huomiota herättävällä ja vahvasti osallistavalla keinolla on päästy hyviin tuloksiin. Kampanjan mahdollistajana toimii sähkönjakeluyhtiö Caruna. ”Tämä aloite, #Elämänvirtaa-kampanja, vahvistaa Carunan sitoutumista sosiaalisiin hankkeisiin. Samalla tavalla kuin sähkö virtaa kaapeleissa ja johdoissa, elämää ylläpitävä veri virtaa suonissa. Jokainen meistä tarvitsee monenlaista virtaa. Mahdollistamme Veripalvelun ja punaisissa paidoissa pelaavan Seinäjoen Peliveljien Salibandyliigan edustusjoukkueen kanssa yhteisöllisen verenluovutuskampanjan. Toivomme, että #Elämänvirtaa vahvistaa auttamisen ketjua ja yhteistyöllä voidaan pelastaa ihmishenkiä”, kertoo Anne Pirilä, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Carunalta.
Kampanja-aikana 29.12.2019–29.2.2020 verenluovuttajien toivotaan käyvän joko Seinäjoen veripalvelutoimistossa tai missä tahansa verenluovutuspaikassa. Kaikki luovutuspaikat löytyvät Veripalvelun sivulta www.veripalvelu.fi. Luovutus kirjautuu oikein, kun kampanjatunnus #Elämänvirtaa mainitaan verta luovuttaessa.
Kampanjan toteuttavat Seinäjoen Peliveljet, Veripalvelu ja Caruna.
Lue myös:
Yle: Jalkatällistä seurannut sisäinen verenvuoto pysäytti Mikko Kohosen – nyt hän kannustaa luovuttamaan verta
Markkinointi ja mainonta: Salibandyjoukkue Seinäjoen Peliveljien punainen pelipaita kalpeni – joukkue kannustaa valkoisilla paidoillaan luovuttamaan verta
Alakuva: Juha Käenmäki