Maailman paras salibandyseura Tampereen Classic muuttaa Lempäälän Ideaparkiin. Seuran tavoitteena on rakentaa maailman paras salibandytapahtuma, joka tarjoaa katsojille uudenlaista elämyksellisyyttä ja kumppaneille uusia tuotteita. Samalla kyse on vielä suuremmasta muutoksesta.
Syksyllä 2021 Classic kokee koko toimintansa merkittävimmän muutoksen seuran muuttaessa Suomen tunnetuimpaan kauppakeskukseen Lempäälän Ideaparkiin. Miesten ja naisten F-liigan kotiottelut sekä junioreiden SM-sarjaotteluita pelataan jatkossa Ideaparkin uuden ajan tapahtuma-areenalla.
Kyse on kuitenkin paljon muustakin kuin vain otteluista, sillä Classic avaa Ideaparkiin samalla myymälän sekä erilaisiin asiakastilaisuuksiin suunnitellun loungen ja muuttaa myös toimistonsa kuluvan kauden jälkeen Ideaparkiin. Nyt allekirjoitettu yhteistyösopimus on neljän vuoden mittainen.
– Pelasimme syksyllä 2017 Salibandyliigaottelun TPS:ää vastaan Singaporessa. Ottelu pelattiin kauppakeskuksessa, ja jo silloin minulle tuli ajatus, että jotain tällaista sen pitäisi olla meilläkin eli urheilu tuodaan keskelle ihmisiä. Tämän jälkeen asiat ovat edenneet askel askeleelta. Meille on tärkeää ettei jämähdetä paikoilleen, vaan tehdään rohkeita tekoja ja katsotaan mihin ne johtavat. Nyt on oikea aika tehdä tämä huikea muutos, taustoittaa muutosta Classicin toiminnanjohtaja Pasi ”Passo” Peltola.
Uuden ajan tapahtuma-areena Ideaparkiin
Merkittävä tekijä muutoksessa on syksyllä Ideaparkiin avautuva uuden ajan tapahtuma-areena, joka tarjoaa ottelutapahtumille ainutlaatuisen ympäristön fanien, katsojien ja kumppaneiden
näkökulmasta. Katsojakokemus ei ole enää vain urheilun varassa. Visuaalisesti otteluista tulee aivan ainutlaatuisia muun muassa areenan videoratkaisujen ja muun show-tekniikan ansiosta. Digitaalisuuden tarjoamat mahdollisuudet tullaan hyödyntämään monipuolisesti muun muassa tuomalla yleisölle ajantasaista dataa pelaajista sekä osallistamalla katsojia ja luomalla heille sitä kautta tiiviimpi sidos tapahtumaan.
Areenassa on 1 200 istumapaikkaa, ja katsomoratkaisuissa toteutetaan uusia ratkaisuja katsojien erilaisiin toiveisiin. Katsoja voi vain keskittyä seuraamaan ottelua tai halutessaan nauttia samalla tarjoiluista hyvässä seurassa. Myös Ideaparkin 25 kahvilaa ja ravintolaa tarjoavat jokaiselle mahdollisuuksia löytää itselleen parhaiten sopiva kokonaisuus. Uudet katsomopalvelut tuodaan yritysten, erilaisten ryhmien ja myös yksittäisten katsojien saataville.
– Selkeä lähtökohtamme on tarjota maailman paras salibandykokemus ja Suomen paras palloilukokemus niin elämyksellisesti kuin myös urheilullisesti, tiivistää Pasi Peltola.
– Voi olla, että olemme maailman ensimmäinen sisäpalloilun pääsarjaseura, jonka koko toiminta on osa kauppakeskusta, ja se tarjoaa täysin uudenlaisen ympäristön seuran toiminnalle, jatkaa Passo.
Ottelutapahtumiin voidaan yhdistää muita Ideaparkin palveluita. Yhdistämällä otteluihin ravintoloiden, kahviloiden, 150 liikkeen ja muiden Ideaparkin vapaa-ajanpalveluiden palveluita voidaan toteuttaa aivan uudenlaisia kokonaisuuksia esimerkiksi yritysten tyky-toimintaan.
Vastuullisuuden merkitys korostuu entisestään
Sijoittuminen Ideaparkiin ja sitä kautta keskelle ihmisiä luo Classicin toiminnalle myös muita uusia ulottuvuuksia.
– Vastuullisuus on jo pitkään ollut Familylle tärkeä asia. Nyt haluamme nousta myös tässä uudelle tasolle ja tehdä oman osamme yhä paremmin. Tuomme ensi kaudella toimintaamme ”vastuullisuuden kuusi näkökulmaa”, joiden avulla uskomme pystyvämme tekemään yhä enemmän hyvää tärkeiden asioiden eteen. Tähän työhön ovat myös meidän liigapelaajat sitoutuneet. Samalla kutsumme mukaan koko Familyn: pelaajien vanhemmat, fanit, kumppanit – kaikki, jotka tuntevat asian itselleen tärkeiksi. Tästä kerromme lisää kevään aikana, kertoo Peltola.
Classic uudistaa visuaalisuutensa
Samassa yhteydessä Classic uudistaa myös visuaalisen ilmeensä ja aloittaa sen julkistamalla uuden logonsa. Liigajoukkueiden kapteenit Nico Salo ja Sanni Nieminen ovat olleet vahvasti mukana suunnittelemassa muuttoa Ideaparkiin.
– Sitä mukaa, kun Ideapark-suunnitelma on edennyt, on tiedostettu yhä selvemmin, että myös visuaalinen maailmamme vaatii terävöittämistä. Olemme halunneet myös nykyaikaistaa ja selkeyttää logoa sekä tuoda sen vahvemmin tähän päivään. Tämä kausi mennään vielä nykyilmeellä. Muutos tapahtuu samalla kun muutamme Ideaparkiin, toteaa Nico Salo.
– Monta vaihetta on ollut matkassa, ja nyt ollaan kovin tyytyväisiä siihen, miltä Classic näyttää tulevaisuudessa. Värimaailma on haluttu pitää nykyisellään eli sinistä, punaista ja valkoista löytyy myös jatkossa. C-kirjain halutaan nähdä vahvana ja siihen on yhdistetty pelipaidoistakin tuttu Classic-kaarilogo. Lisäksi haluttiin säilyttää jotain vanhasta logosta ja siksi C:ssä on tuo kiehkura. Toisaalta se kertoo myös siitä, että Family ottaa kainaloon eli Family haluaa pitää huolta jokaisesta siihen kuuluvasta, kuvailee Sanni Nieminen uudistusta.
Ilmeuudistuksen suunnittelusta ja toteutuksesta on vastannut Markkinointiosakeyhtiö i2.
– Haluan kiittää Kimmo Saarista ja Tampere Areenaa kaikista vuosista, jotka olemme saaneet pelata Areenassa. Muutokset ovat suuria ja odotukset vielä suurempia. Olen varma, että pystymme tarjoamaan sekä kuluttajille että meidän kumppaneille vahvaa vastinetta rahalle. Otteluihin ja Ideaparkiin kannattaa tulla kauempaakin. Haluamme olla jatkossa enemmän – haluamme olla suunnannäyttäjä koko Suomessa, Passo Peltola linjaa.
Classicin tiedotteesta
Kuvat: Classic, Markkinointiosakeyhtiö i2 ja Esa Takalo