Säbäkipinä

Blogi: Säbäkipinä – mistä siinä on kyse?

Seuratoiminnan kehittäjä Elina Anttosen kirjoitus Säbäkipinästä aloittaa uuden blogin Salibandyliiton verkkosivuilla.

Kevättalvesta 2021 ajatuksissamme muotoutua kokonaisuus lasten harrastustoiminnan kehittämiseksi. Kokonaisuus sai nimekseen Säbäkipinä ja tiivistetysti se on lasten matalan kynnyksen toimintamalli. Säbäkipinän kokonaisuus on laaja, aivan valtavan laaja, eikä kysymykseen MIKÄ on Säbäkipinä, ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Yhteen kysymykseen on kuitenkin helppo vastata: mikä Säbäkipinän myötä muuttuu? Ei mikään. Ja kuitenkin aivan kaikki.

Muutos ei ole tekemisen muodossa eli toiminnassa. Edelleen pelaamme – toivottavasti jopa aiempaa enemmän. Edelleen on sarjatoimintaa, edelleen koulutetaan ohjaajia ja valmentajia, ja järjestetään kerhotoimintaa. Ehkä jopa tuttuun tapaan tuskaillaan ohjaajapulaa tai muita seuratoiminnan haasteita. Säbäkipinän mukanaan tuoma muutos on ajattelussamme eli miten toimintaa järjestämme.

Arvopohjaiset valinnat toiminnan taustalla

Säbäkipinän toimintamallia ohjaa ajatus, että jokaisella lapsella on oikeus harrastaa. Toiminnan keskeisinä arvoina ovat avoimuus – toiminta on avointa kaikille, sitä järjestetään ilo ja hauskuus edellä ja ymmärrämme, että monipuolinen liikkuminen on elinikäinen investointi.

Sen lisäksi, että jokaisella lapsella on oikeus harrastaa, on jokainen lapsi tärkeä, ainutlaatuinen ja hyvä juuri sellaisena kuin on. Kaikista ei tule huippu-urheilijoita, mutta jokaisella on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi ja jokaisella on oikeus kokea osallisuuden ja onnistumisen tunnetta – myös (ja ehkä juuri etenkin) harrastusten parissa.

Usein sanotaan, että johtajat – varsinkin hyvät sellaiset – ovat tulevaisuuden palveluksessa. Samoin on laita myös meidän, jotka teemme töitä lasten ja nuorten urheilun saralla. Meidän tehtävämme on varmistaa, että tämän päivän lapset saavat parhaat mahdolliset eväät omaan (liikunnalliseen) tulevaisuuteensa. Millaisen keinoin sen teemme?

Säbäkipinällä on suuri yhteiskunnallinen merkitys – miksi?

Yhteiskunnallinen merkitys ei synny siitä, että sanomme niin, vaan tekemällä arvopohjaisia valintoja ja niiden pohjalta tekoja. Jos pystymme edes pienen promillen verran lisäämään iloa, osallisuuden tunnetta ja liikunnan määrää lasten arjessa, on näillä teoilla tulevaisuutta ajatellen valtava merkitys.
Säbäkipinä koskettaa lähes 500 000 lasta ja nuorta perheineen. Suurta merkityksestä tekee määrä, mutta ennen kaikkea valittujen arvojen ja niistä pohjautuvien tekojen laatu.

Re-thinking

Koska Säbäkipinässä kaiken toiminnan pohjalla ovat arvot, joudumme ehkä haastamaan itsemme uuteen ajatteluun. Miten mahdollistamme kaikille osallistumisen? Mitä arvopohjaan sitoutuminen on käytännössä? Mitä hauskuus ja ilo merkitsevät, jos mittareina eivät olekaan voitto tai tappio? Miten muutamme omaa puhettamme ja sanavalintojamme tai kokonaan jopa käsitystämme pelaamisesta ja urheilusta?
Jos haluamme, me voimme valita.

Me.

Aikuiset.

Me voimme valita, millaisia arvoja opetamme ja välitämme. Me voimme valita millaisia kokemuksia liikunnasta ja harrastamisesta annamme lapsille. Päättäjinä. Lajiliittona. Lasten ja nuorten parissa toimivina ammattilaisina. Vapaaehtoistoimijoina. Vanhempina. Vastuu on tässäkin asiassa meillä.

Blogissa käsitellään salibandyn seura- ja harrastustoimintaa, sekä sen kehittämisen eri osa-alueita. Kirjoittajat ovat Salibandyliiton asiantuntijoita. Tämä on blogin ensimmäinen kirjoitus.

Teksti:

Elina Anttonen
Kehityspäällikkö, seuratoiminta
Seuratoiminnan johtamisen tuki ja kehittäminen, suora seuratuki, Tähtiseuratoiminnan johtaminen ja kehittäminen, kouluyhteistyö.

Jaa artikkeli