Pelipassit UKK

Yleiset pelipasseihin liittyvät kysymykset

Mikä on pelipassi ja miksi sitä tarvitaan?
Jokaisella liiton tai sen alueen järjestämään kilpailuun osallistuvalla pelaajalla, erotuomarilla tai valmentajalla tulee olla voimassa oleva salibandyn (kilpapelaamiseen oikeuttava) pelipassi. Pelaajien ja erotuomareiden pelipasseista on määrätty Kilpailusäännöissä §45 ja §58. Suomisportin pelipassi-meriitti tai pelipassimaksun kuitti on todiste pelipassin voimassaolosta ja se on pidettävä mukana otteluissa tarkastuksen varalta.

Mikä pelipassi minun pitää hankkia?
Pelipassi hankitaan ensisijaisesti syntymävuoden mukaan. Lisäksi pitää tietää, minkä tason kilpailutoimintaan osallistuu vai harrastaako sählyä tai salibandya seurassa ilman sarjatoimintaa (=harrastetoiminta). Mikäli pelaaja aikoo osallistua kilpailutoimintaan, on hänen lunastettava kilpailuun oikeuttava pelipassi, joita ovat Pääsarjan pelipassi, Aikuisten pelipassi (vuonna 2003 ja aikaisemmin syntyneet), Nuorten pelipassi (2004–2009 syntyneet) tai Lasten pelipassi (2010 ja myöhemmin syntyneet). Ainoastaan seniorisarjoissa pelaavat hankkivat Seniorisarjan pelipassin. Seniorisarjassa voi pelata myös kilpapassilla.

Erotuomarin tulee lunastaa erotuomarin pelipassi tai pelaamiseen oikeuttava pääsarjan pelipassi tai aikuisten pelipassi syntymävuodesta ja sarjatasosta riippuen.

Toimitsijoille ja muille joukkueen toimihenkilöille ja kannattajille toimihenkilön pelipassia suositellaan, mutta se ei ole pakollinen. 

Valmentajan tulee lunastaa valmentajan pelipassi tai kilpapassi. 

Salibandyn harrastamiseen tarkoitetut passit ovat Aikuisten harrastepelipassi (vuonna 2003 ja aikaisemmin syntyneet) ja Junioreiden harrastepelipassi (2004 ja myöhemmin syntyneet).  

Pelipassien myyntijärjestelmä osaa ehdottaa oikeantyyppisiä pelipasseja henkilön syntymävuoden perusteella. Ostajan tulee siis tietää, tarvitseeko hän vakuutuksellisen vai vakuutuksettoman pelipassin ja kilpapelaamiseen vai salibandyn harrastamiseen tarkoitetun pelipassin. 

Miksi en löydä haluamaani seuraa pelipassien ostosivulta?
Tarkista seurastasi nimen tarkka kirjoitusmuoto. Ostosivun hakutoiminto löytää seuroja osittaisellakin nimellä. Huomaa kuitenkin, että pelipassin voi ostaa vain Salibandyliiton jäsenseuraan, ei esim. seniorijoukkueeseen tai muuhun harrastejoukkueeseen. Myyntisivulla näytetään siis vain aktiiviset jäsenseurat. Mikäli haluamaasi seuraa ei listalta kuitenkaan löydy, valitse seuraksi ”#Ei seuraa tiedossa”.

Kenelle salibandyn harrastamisen pelipassit on tarkoitettu?
Aikuisten harrastepelipassi on tarkoitettu vuonna 2003 ja aikaisemmin syntyneille salibandyn harrastajille.

Junioreiden harrastepelipassi on tarkoitettu vuonna 2004 ja myöhemmin syntyneille sählyn ja salibandyn harrastajille ja Kerhomaailman (G) pelaajille. 

Säbämestarisarjan pelipassi on tarkoitettu vuonna 2010 ja myöhemmin syntyneille Salibandyliiton järjestämissä Säbämestarisarjoissa pelaaville. Alueiden kisa- ja kerhomaailman säännöissä on kerrottu kumpi passi (Lasten pelipassi vai Säbämestarisarjan pelipassi) kyseisellä sarjatasolla tarvitaan.

Muutoin harrastamisen pelipassit eivät oikeuta pelaamaan liiton virallisissa kilpasarjoissa. Harrastepelaamiseen oikeuttava pelipassi ei myöskään riitä tuomaritehtävissä toimivalle. 

Kenelle mitkäkin salibandyn kilpapelaamiseen oikeuttavat pelipassit on tarkoitettu?
Pääsarjan pelipassi on tarkoitettu F-liigoissa sekä miesten Divarissa (=M1div) pelaaville. Huom: Vuosina 2007-2001 syntyneet P21-15 ja T21-16 juniorit saavat pelata pääsarjoissa myös Aikuisten pelipassilla tai Nuorten pelipassilla.

Aikuisten pelipassi on tarkoitettu vuonna 2003 ja aikaisemmin syntyneille pelaajille, jotka pelaavat muissa liiton sarjoissa, kuten divisioonissa (miesten Suomisarja ja 2.–6. divisioonat, naisten 1.–4. divisioonat, ja vanhimmat juniorisarjat). Aikuisten pelipassilla voi pelata myös seniorisarjoissa (M35-M60, N30-N35). 

Nuorten pelipassi on tarkoitettu vuosina 2004–2009 syntyneille ja lasten pelipassi vuonna 2010 ja myöhemmin syntyneille junioripelaajille.

Myyntijärjestelmä tunnistaa oikean pelipassityypin syntymävuoden perusteella. P21-15 ja T21-16-ikäiset juniorit voivat pelata miesten ja naisten pääsarjoissa ja muissa aikuisten sarjoissa kilpailusääntöjen muut määräykset huomioiden myös aikuisten pelipassilla tai nuorten pelipassilla. 

Erotuomarin pelipassi on erotuomareille tarkoitettu pelipassi. Erotuomareilla tulee olla joko kilpailuun oikeuttava pelipassi tai erotuomarin pelipassi toimiakseen erotuomarina. 

Pöytäkirjaan merkityllä valmentajalla tulee olla joko kilpailuun oikeuttava pelipassi tai valmentajan pelipassi miesten F-liigassa, Suomisarjassa, Divarissa ja 2. divisioonassa sekä naisten F-liigassa ja 1. divisioonassa ja kaikissa muissa junioreiden sarjoissa paitsi P10-8 tai T10-8.

Toimitsijoille ja joukkueiden toimihenkilöille tai kannattajille suositellaan toimihenkilön pelipassia. Pääsarjan-, Aikuisten- tai Nuorten pelipassi oikeuttaa pelaamiseen sekä valmentajana, erotuomarina ja toimitsijana toimimiseen. 

Missä sarjoissa valmentajan pelipassi on pakollinen?
Valmentajalla tulee olla joko kilpailuun oikeuttava pelipassi tai valmentajan pelipassi miesten F-liigassa, Suomisarjassa, Divarissa, 2. divisioonassa sekä naisten F-liigassa ja 1. divisioonassa ja kaikissa muissa junioreiden sarjoissa paitsi P10-8 tai T10-8.

Huom: Vain Valmentajan pelipassi sisältää käyttöoikeuden MyE.Way harjoite- ja ideapankkiin, johon kirjaudutaan henkilökohtaisella Suomisport-tunnuksella.

Saako kilpailuun oikeuttavalla pelipassilla tai erotuomarin pelipassilla valmentaa yllä mainituissa sarjoissa?
Kilpailuun oikeuttavalla pelipassilla saa valmentaa. Erotuomarin pelipassilla ei saa valmentaa. Jos haluaa valmentajan pelipassiin kuuluvat käyttöoikeudet MyE.Way -palveluun (valmentajien harjoite- ja ideointipankki) täytyy lunastaa valmentajan pelipassi. 

Miten valmentajan pelipassin ostanut henkilö saa MyE.Way (aiemmin Floorball Centre) harjoite- ja ideointipankin käyttöönsä?
Kun valmentaja on ostanut valmentajan pelipassin Suomisportista, niin hän voi kirjautua MyE.Way -palveluun henkilökohtaisella Suomisport tunnuksellaan. (Huom: MyE.Way korvasi Floorball Centren 1.8.2019.)

Pitääkö juniorijoukkueen valmentajaa tuuraamaan menevän henkilön hankkia valmentajan pelipassi yhtä peliä varten?
Ei tarvitse. Valmentajan tuuraaja merkitään pöytäkirjaan toimihenkilönä. Pelipassien tarkistuksissa katsotaan, onko joukkueella yhtään valmentajan pelipassin omaavaa henkilöä.

Olen ostanut vakuutuksellisen kilpailupelipassin ja aion ostaa vielä valmentajan pelipassin. Voinko ostaa sen vakuutuksettomana?
Kyllä. Kilpailupelipassin vakuutus kattaa toisen pelipassin.

Onko valmentajan pelipassi seurakohtainen (esim. jos valmentaa useammassa seurassa, niin kattaako pelipassi oikeuden valmentaa eri seuroissa?)
Jokaiselle valmentajalle riittää yksi pelipassi. Jos vaihtaa seuraa ja haluaa valmentajan pelipassin linkittyvän uuteen seuran, niin seuravaihdon voi halutessaan ilmoittaa sähköpostilla. Otsikko: Valmentajan pelipassi / seuran vaihto. Viestiin mukaan henkilötiedot, vanha ja uusi seura. Lähetä viesti osoitteeseen: asiakaspalvelu@salibandy.fi

Onko lasten salibandypelipassin vakuutus voimassa myös muissa lajeissa?
Turva on lapsilla voimassa (alle 12-vuotiailla) kaikissa lajeissa tuoteselosteessa mainituissa vakuutuksen alaryhmissä. Vakuutus on voimassa myös muiden urheilulajien otteluissa, kilpailuissa ja harjoituksissa sekä niihin välittömästi liittyvillä matkoilla. Myös vaaralliset tai riskialttiit lajit kuuluvat Sporttiturvan piiriin.

Nippupassi, seurakäyttäjätunnus ja passitietojen selailuoikeudet?
Seurojen yhdyshenkilöillä on käytössään Suomisportin seurakäyttäjätunnukset, joiden ominaisuuksiin kuuluu mm. pelipassien nippumaksumahdollisuus. Tunnuksella seuran yhdyshenkilö pääsee myös selailemaan oman seuransa pelipassitietoja. Näin seuran on helpompi kontrolloida sitä, että joukkueessa pelaavien pelaajien pelipassit ovat asianmukaisesti kunnossa. Kilpailusääntöjen mukaan seura vastaa otteluissa peluuttamiensa pelaajien edustusoikeudesta.

Liitto voi koostaa tilauksesta nippupelipassin esim. seuran pelaajalistan pohjalta. Tämä on maksullinen palvelu (0,85e / pelaaja). Tiedustelut ja tilaukset: asiakaspalvelu@salibandy.fi

Uudet Suomisport seuratunnukset aktivoidaan seurakäyttäjälle Suomisport-palveluun rekisteröitymisen jälkeen. Seurat voivat tämän jälkeen itse jakaa jäsenilleen uusia seurakäyttäjätunnuksia.

Voinko perua pelipassini oston?
Kuluttajalla on lakisääteinen 14 päivän kaupan peruutusoikeus. Ole yhteydessä asiakaspalvelu@salibandy.fi ja mainitse viestissäsi sportti-id:si.

Missä sarjoissa lapseni voi pelata Säbämestarisarjan pelipassilla? F1-poikien kilpasarjassako myös?
Alueiden kisa- ja kerhomaailman säännöissä on eroja pelipassien suhteen. Tarkista oman alueesi kisa- tai kerhomaailman säännöistä, kumpi passi (Lasten pelipassi vai Säbämestarisarjan pelipassi) soveltuu lapsellesi eri sarjatasoille.

Pelipassin hankintaan, maksamiseen ja korottamiseen liittyvät kysymykset

Miten pelipassi hankitaan ja maksetaan?
Kaikki Salibandyliiton pelipassit lunastetaan internetistä, Olympiakomitean ylläpitämästä Suomisport-myyntijärjestelmästä. Sivusto vaatii ennen ostoa rekisteröitymisen. Katso ohjevideo. Lisää ohjeita löydät osoitteesta info.suomisport.fi

Rekisteröitymisen / kirjautumisen jälkeen pelipasseja lunastetaan täyttämällä myyntisivulla tarvittavat henkilö- ja seuratiedot. Pelipassi maksetaan Svea Paymentsin monipuolisessa maksupalvelussa. Kaikki yleisimmät maksuvaihtoehdot on tuettu. 

Kun maksu kirjaantuu järjestelmään, saat Suomisport-profiiliisi merkinnän pelipassista. Pelaamiseen oikeuttava pelipassi on voimassa maksuhetkestä alkaen. 

Tutustu myös Suomisportin omaan ohjesivuun.

Seurat voivat lunastaa pelipasseja myös nipussa käyttämällä Suomisportissa seuratunnuksia. Lisätietoja asiakaspalvelustamme.

Ostan useamman eri pelipassin itselleni. Pitääkö huomioida jotain?
Voit lunastaa vain yhden pelipassin kerrallaan. Tämä siksi, että eri pelipasseille pitää muodostua oma viitenumero.

Maksaessani pelipassia tuli virhetilanne. Epäilen että maksu lähti tililtäni useaan kertaan. Mitä teen?
Tee asiasta lyhyt selvitys osoitteeseen asiakaspalvelu@salibandy.fi Tarvittavat tiedot: henkilön nimi, sportti-id ja maksussa käytetty viitenumero / viitenumerot. Liitä mukaan myös tilinumerosi johon mahdollinen tuplamaksu palautetaan.

Maksoin pelipassin ilman viitenumeroa suoraan liiton tilille. Kuulin jälkeenpäin, että näin ei saa tehdä. Apua?
Toimita maksusta kuitti osoitteeseen asiakaspalvelu@salibandy.fi ja kerro henkilön nimi, sportti-id ja seura johon pelipassin maksu on tarkoitus kohdentaa. Mikäli kuittia ei ole saatavilla, anna mahdollisimman tarkat maksutiedot, jotta pystymme paikallistamaan maksusi.

Voiko vakuutuksellisen pelipassin lunastaa ilman täydellisiä henkilötietoja?
Ei. Vakuutusyhtiö Pohjola Vakuutus edellyttää täydellisten henkilö- ja yhteystietojen antamista. Tämä pätee myös nippupelipassiin. Ainoa poikkeus ovat ulkomaan kansalaiset, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Tällöin pelipassiostossa rastitetaan kohta ”Olen ulkomaan kansalainen eikä minulla ole suomalaista henkilötunnusta”.

Voiko vakuutuksettoman pelipassin lunastaa ilman täydellisiä henkilötietoja?
Ei. Henkilön tulee tunnistautua antamalla täydelliset henkilö- ja osoitetiedot.

Voiko pelipassiluokkaa vaihtaa kesken kauden, tai korottaa vakuutuksettoman pelipassin vakuutukselliseksi?
Mikäli haluat korottaa pelipassiluokkaasi, tai muuttaa vakuutuksettoman pelipassin vakuutukselliseksi, voit tehdä sen kirjautumalla uudelleen pelipassien verkko-ostoon (Suomisport-palveluun). Kirjautuminen on helppoa: Saat puhelinnumeroasi vastaan kertakäyttösalasanan. Myyntijärjestelmä tunnistaa edellisen, saman kauden pelipassin ja tarjoaa korotettavia vaihtoehtoja. Korotuksen maksutiedot saadaan välittömästi. 

Kaudesta 2021-22 alkaen käytännössä kaikkia pelipasseja ja niiden vakuutuksia voidaan korottaa, sillä ne kuuluvat saman vakuutusnumeron alle.

Muut kuin korotukset, esim. ostettu väärä pelipassi, hoidetaan edelleen liiton asiakaspalvelussa. Ota yhteys palvelunumeroon 0400-529017 tai asiakaspalvelu@salibandy.fi

Yritän korottaa pelipassia verkko-ostossa, mutta järjestelmä ei tarjoa minulle korotusvaihtoehtoja?
Korotettavan pelipassin maksu tulee näkyä pelipassirekisterissä ennen kuin korotus voidaan tehdä. Mikäli korotus on akuutti eikä se yrityksistä huolimatta onnistu Suomisport-palvelussa, ota yhteys suoraan liiton asiakaspalveluun p. 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16.30).

Olen hankkimassa pelkkää kilpailupelipassia. En halua vakuutusta ja olen aikuisikäinen alasarjatason pelaaja. Miksi minulta silti tiedustellaan oman vakuutukseni tietoja vaikka sääntöjenne mukaan vakuutus ei ole minulle pakollinen?
Kyseistä pelipassia myydään myös sellaisille pelaajille, joiden pitää hankkia vakuutus esim. P21-juniorit. Järjestelmä siis tiedustelee vakuutustietoja kaikilta. Mikäli sääntöjemme mukaan vakuutus ei juuri sinulle ole pakollinen, niin voit ohittaa kentät kirjoittamalla niihin esim. ”X”. Suosittelemme kuitenkin kaikille pelaajille vakuutusturvaa, vaikkei säännöt sitä edellyttäisikään.

Voinko ostaa pelkän Sporttiturvan?
Et voi. Sporttiturvan saa vain Salibandyliiton pelipassin yhteyteen.

Pelipassin todentamiseen liittyvät kysymykset

Mistä voin todentaa pelipassini voimassaolon?
Pelipassi-meriitti Suomisportin profiilissa on todistus suoritetusta pelipassimaksusta. Meriitistä käy ilmi pelaajan nimi, pelipassiluokka ja mihin seuraan pelipassi on ostettu. Pelipassi ei kuitenkaan takaa pelaajan edustusoikeutta kyseiseen seuraan / joukkueeseen, sillä edustusoikeuteen liittyy aina monia muitakin osatekijöitä, kuten esim. mahdollinen pelaajasiirto tai yli-ikäisyysilmoitus, jne.

Jos olet epävarma edustusoikeudestasi, voit ottaa yhteyttä liiton asiakaspalveluun 0400-529017 (ma-pe klo 9.30–16.30). 

Merkintä maksetusta pelipassista toimitetaan vain Suomisport-profiiliin. Lisätietoa pelipassin näyttämisestä ottelutapahtumassa löydät ylempänä tällä sivulla.

Minulla ei ole internetselaimen käyttöön sopivaa puhelinta, miten voin todistaa pelipassin voimassaolon?
Voit pitää ottelutapahtumissa mukana pelipassimaksun kuittia. Pelipassin ostosta tulee lisäksi sähköpostiin kuittaus, joka kannattaa tulostaa ja pitää mukana otteluissa maksukuitin lisäksi. Lisäksi kuitti löytyy Suomisport -profiilistasi.

En saanut Suomisportin varmistusviestiä, mitä teen?
Voit tarkastella pelipassiesi tilaa kirjautumalla Suomisport-palveluun. Ongelmatapauksissa yhteys liiton asiakaspalveluun 0400-529017.

Maksoin pelipassin pelipäivän aamuna. En saanut jostain syystä sähköpostivahvistusta. Enkö voi pelata illan pelissä?
Kyllä voit. Tulosta pelipassimaksusta kuitti pelikassiin.

Onko pelipassin pdf-kortti poistunut?
Kyllä. Sen korvaa pelipassiostosta automaattisesti toimitettava sähköpostikuittaus ja mahdollisuus todentaa pelipassin voimassaolo esim. mobiilisovelluksestasi. Kuittausviesti yhdessä pelipassimaksukuitin kanssa on syytä pitää mukana pelitapahtumissa, mikäli et voi käyttää (matkapuhelimen) internet-selainta.

Onko olemassa Suomisport-mobiilisovellusta?
On kyllä. Voit ladata sen ilmaiseksi sovelluskaupastasi nimellä ”Suomisport”. Versiot on tarjolla androidille ja iOS:lle. Huomio: Ennen vuotta 2021 julkaistut Suomisport-sovellukset tulee poistaa mobiililaitteesta ja ladata tilalle täysin uusi Suomisport-sovellus. Tämä siksi, että Suomisport-sovellus on uudistunut ja siitä on julkaistu kokonaan uusi versio. Vanha sovellus ei valitettavasti osaa päivittää itseään uuteen, eikä siinä enää toimi ostotapahtumat.

Onko sinulla jokin muu pelipasseihin liittyvä kysymys?
Kaikissa pelipassi-asioissa auttaa Salibandyliiton palvelunumero 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16.30). Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: asiakaspalvelu@salibandy.fi tai lähettää meille yksityisviestin Facebookissa. Sähköisesti vain kiireettömät tiedustelut.