Salibandyliitto järjesti tammi-helmikuussa kolme ylialueellista seurafoorumia, jotka osoittautuivat tarpeellisiksi seurojen näkökulmasta. Kaksipäiväisten seuratapaamisten asiakokonaisuuksina olivat viestintä, myynti ja markkinointi, olosuhteet sekä vaikuttamistyö.
Joka toinen vuosi järjestettävät ylialueelliset seurafoorumit järjestettiin toisen kerran. Paikkakuntina olivat Turku, Oulu ja Mikkeli.
– Seurafoorumit ovat osa Salibandyliiton seurakehitysohjelmaa ja tapaamisissa pureudutaan seurojen kannalta tärkeisiin ja mieltä askarruttaviin teemoihin. Paitsi informaation jakamiseen, nämä tapahtumat ovat tärkeitä myös seurojen keskinäisen verkostoitumisen kannalta, Salibandyliiton seurakehittäjä Elina Anttonen tiivistää seurafoorumien tarkoituksen.
Kaikkiaan kolmeen seurafoorumiin osallistui 34 jäsenseuraa ja 43 seuratoimijaa. Seuroilta saadun palautteen perusteella seurafoorumit tulivat aitoon tarpeeseen. Onkin syytä uskoa, että seurafoorumit keräävät jatkossa entistä enemmän osanottajia.
Yksi Turun seurafoorumiin osallistuneista oli SB Vantaan harrastepäällikkö Erika Svahn. Hän koki tapaamisen annin erittäin myönteisenä.
– Ehdottomasti osallistumisen arvoinen tapahtuma. Kokonaisuus oli hyvin rakennettu ja käytännön esimerkkien kautta asiat saivat konkreettisen ja uskottavan muodon, hän näkee.
Erityisesti olosuhdeosuus jäi Svahnin mieleen.
– HaNi-hallin toiminnan esittely oli ihan mielettömän avartava kokemus, vaikka emme ole omaa hallia rakentamassa. Siinä huomasi miten kokonaisvaltainen projekti salibandyhallin perustaminen ja toiminnan aloittaminen on, ja miten monta asiaa siinä on huomioitava lobbaamisesta rahoituksen hankintaan ja itse rakentamiseen. Prosessi avattiin hyvin. Myös salibandyhallimanuaali ja vaikuttamistyö kuulostivat mielenkiintoisilta.
– Kokemani perusteella on seurafoorumeita helppo suositella ja olisi toivottavaa, että väkeä saataisiin jatkossa paikalle enemmän, jotta keskustelu laajenisi.
Oulun seurafoorumin kuulijakunnassa oli OFBC:n toiminnanjohtaja Henri Dufva, joka on tullut salibandyn pariin vasta noin vuosi sitten toimittuaan sitä ennen yli vuosikymmenen jääkiekon parissa juniorivalmennus- ja pelaajakartoitustehtävissä Oulun Kärpissä ja Mestis-seura RoKissa.
– Minulle salibandyn ulkopuolelta tulleena ja aika uutena salibandyn parissa toimivana seurafoorumin parasta antia oli päästä tutustumaan niin liiton väkeen kuin paikallisiin seuratoimijoihin. Jatkossa on huomattavasti helpompaa asioida ihmisten kanssa, kun nimet ja naamat ovat tuttuja, Dufva toteaa.
Asiakokonaisuuksista viestintä ja sen suunnitelmallinen toteuttaminen oli antoisa.
– Vaikka parempaan suuntaan on menty, niin viestintää seurassamme on tehty enemmän sitä mukaa kun asiat tulevat eteen. Suunnitelmallisuutta viestinnässä on tarkoitus kehittää siten, että ensin saadaan oma pesä eli sisäinen viestintä kuntoon. Seuraavana steppinä tulee sitten ulkoinen viestintä, jotta saadaan seuraamme paremmin esille ulkopuolisille, toiminnanjohtaja Dufva valottaa OFBC:n suunnitelmia.
– Kaiken kaikkiaan hyvä tapahtuma ja vihreää valoa tällaisille. Tykkäsin kaikkinensa. Sisällöt olivat osuvia ja oli muutenkin hyvä meininki. Positiivista oli myös huomata, että tänne pohjoiseenkin ollaan valmiita tuomaan tällaisia tilaisuuksia.
Olosuhteet puhuttavat myös Oulussa. Dufvan mukaan hallitilanne seudulla on todella haastava. Harjoitteluolosuhteet eivät valitettavasti etene siinä tahdissa kuin mitä harrastajia olisi tulossa.
Seurafoorumit rohkaisivat panostamaan tapahtumiin Salibandyliiton päässä.
– Kun seurat kokevat seurafoorumien annin tarpeellisena, uskon, että sana kiirii kentällä ja tulevaisuudessa seurat ovat mukana näissä ja muissa seuratapaamisissamme entistä runsaslukuisemmin. Toki tietoisuutta tapahtumista pitää tarjota seuroille aktiivisesti Salibandyliiton toimesta ja sisältökokonaisuuksia miettiä seurojen tarpeita kuunnellen, seurakehittäjä Anttonen kertoo.
Kahden päivän mittaisten seurafoorumien ohjelmat olivat saman sisältöisiä ja varsin tuhteja tietopaketteja. Tämän vuoden seurafoorumien asiasisällön keskiössä olivat seurojen viestinnän kirkastaminen, myynti ja markkinointi, olosuhteiden parantaminen sekä yhteiskunnallinen vaikutustyö.
Viestinnässä teemana oli seuraviestinnän ABC. Alkutilanteen kartoitusta ja tarpeiden tunnistamista voi tehdä hakemalla vastauksia kysymyksiin mikä on viestinnän resurssi, missä tilanteessa nykyinen viestintä on (plussat ja miinukset), millä mallilla seuran julkaisukanavat ovat ja millaisena viestintä ylipäätänsä koetaan seurassa. Osuuden vetänyt Salibandyliiton viestintäpäällikkö Jussi Ojala kävi läpi lisäksi viestintäsuunnitelman teon periaatteita ja esitteli onnistunutta seuraviestintää jäsenseurojen esimerkkien kautta. Viestinnän yksi haasteellinen muoto on kriisiviestintä. Kuinka viestiä, kun yllättävä ja negatiivinen asia kohtaa seuran? Myös tällaisia tilanteita varten seurat saivat opastusta. Loppuun oli varattu vielä aikaa keskusteluun.
Seurafoorumeissa äänessä eivät olleet vain Salibandyliiton toimihenkilöt, vaan alustajina – etenkin myynnin ja markkinoinnin osalta – kuultiin seurojen edustajia ja myös halliyrittäjiä. Turussa seuran markkinointia esitteli TPS:n Ilmari Helin, Oulussa Vesa Karjalainen Oulun Dynamosta ja Mikkelissä Otto Valavuo, joka toimii Mikkelin Jukurien jääkiekon SM-liigajoukkueen myynti- ja markkinointitehtävissä. Ilahduttavaa oli, kuinka seurat ovat valmiita laittamaan hyvän kiertämään kertomalla avoimesti esimerkkejä ja kokemuksia, joista voi olla hyötyä samaa aihepiiriä pohtiville.
Myös alueellisten liikuntajärjestöjen edustajat olivat paikalla jokaisessa seurafoorumissa kertomassa seuroille suunnatusta koulutustarjonnastaan. Tapetilla oli myös aina ajankohtainen erotuomaritoiminta eli millä tavoin salibandyyn saataisiin enemmän erotuomareita. Yhtenä käytännön ideana esiteltiin, voisivatko seurat tarjota tietylle ikäryhmälle ilmaisen erotuomarikoulutuksen.
– Tarvitsemme ”erotuomaritalkoisiin” mukaan seuroja, seurakehittäjä Elina Anttonen tietää.
Seurojen keskinäinen verkostoituminen ja seuratoiminnan arjen kokemusten vaihtaminen ovat seurafoorumien kantavia teemoja. Keskusteluosio toteutettiin ”seuratreffeillä” seurojen edustajista kootuin pienryhmin ja vaihtuvin kokoonpanoin. Ryhmissä jokainen sai esitellä seuratoimintansa arvopohjaa, kertoa seuransa seuraavien viiden vuoden visionsa, tuoda esiin asioita, joista seurassa ollaan ylpeitä sekä esitellä vielä seuraavan kauden yksittäisen uudistustoimenpiteen. Ensimmäinen päivä päättyi iltaruokailuun, jossa oli vielä mahdollisuus vapaamuotoiseen ajatustenvaihtoon.
Toinen päivä seurafoorumissa oli varattu olosuhdeasioille. Tässä kokonaisuudessa Salibandyliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Jari Kinnunen esitteli Salibandyliiton lanseeraaman Jäsentutka-palvelun. Se on internetpohjainen karttasovellus, jossa salibandyseurojen lisenssitiedot ovat yhdistetty Suomen väestörekisteritietoihin. Jäsentutka tarjoaa seuroille tärkeää tietoa jäsenistöstä ja seuran toiminta-alueen väestöstä. Jäsentutkasta löytyvät myös hallitiedot kattavasti. Toisena olosuhdeasiana esiteltiin hallimanuaali, joka on konsepti oman salibandyhallin toteuttamiseksi.
Olosuhdepainotteinen päivä päättyi hallivierailuihin. Turun-tapahtumassa seuraväki pääsi tutustumaan HaNi-hallin toimintaan Hannu Niemen johdolla, Oulussa NalliSportin toimintaa esitteli Juho Antila ja Mikkelissä ekskursio suuntautui vuosi sitten valmistuneen monitoimiareena Saimaa Stadiumin hulppeisiin tiloihin.
Salibandyliiton Pelaamisen kehittäminen -sektorin palvelut olivat myös seurafoorumeissa esillä. Oulussa ja Mikkelissä kuultiin ulkoalustapelaamista edistävän SunSäbä-kiertueen toisen toimintakauden suunnitelmista.
Uutena asiana kaikissa kolmessa seuratapaamisessa kerrottiin Sininen kortti -hankkeesta. Korttia kokeillaan tämän vuoden keväällä seitsemällä alueella maalis-huhtikuun aikana G-D-junioreissa. Sininen kortti on kannustinjärjestelmä ja kortti jaetaan otteluissa molempien joukkueiden reiluille pelaajille. Missä sarjoissa ja millaisin jakoperustein Sinistä korttia kaudella 2019-2020 käytetään, päätetään pilottijakson jälkeen.
Kuten yllä käy ilmi seurafoorumeissa esiteltiin varsin kokonaisvaltainen paketti, josta jokainen osallistuva seura löysi varmasti toimintansa kehittämiseen uusia aineksia.
Miksi juuri nämä teemat olivat valikoituneet tämänkertaisten Seurafoorumien aiheiksi, siitä oikea henkilö kertomaan on seurakehittäjä Elina Anttonen.
– Olemme pyrkineet rakentamaan oman seurakehityksen tapahtumakalenterimme siten, että pystyisimme huomioimaan seuratapaamisissa kaikki seurakehityksen osa-alueet. Syksyllä toteutetut toiminnanjohtajapäivät olivat johtamisen ja hallinnon teemaa, maaliskuussa toteutettava työpaja käsittelee puolestaan urheilun johtamista. Siksi oli luontevaa valita viestintä ja markkinointi ja olosuhteet tämänkertaisten seurafoorumien aiheiksi, seurakehittäjä Elina Anttonen summaa.
Ylialueellisissa seurafoorumeissa edustettuina olleet seurat
Turun seurafoorumi (18.-19.1.2019)
Blackbirds, FBC Turku, Jokelan Kisa, SB Naantali, Pirkkalan Pirkat, SB Hirvensalo, SB Vantaa, SBS Littoinen, SBS Masku, SBS Wirmo, TPS Salibandy.
Oulun seurafoorumi (15.-16.2.2019)
SB Hurricane, Kellon Lyönti, Kempele Wild Duckz, OFBC, Oulaisten Huima, Papas, Parkanon Ponteva, Santa´s United, SB Hurricane, SBC Levi, SPV, Oulun Dynamo, OLS, Sodankylän Pallo.
Mikkelin seurafoorumi (22.-23.2.2019):
Flanels, Northern Stars, O2-Jyväskylä, PHSB, Pieksämäen salibandy, SB Sudet, Urheiluseura Hatsina, ZZ Top Team, ÅIF.