Salibandyn maine on tutkitusti yhä Suomen paras – kasvava näkyvyys avaa mahdollisuuksia yrityksille

Salibandy jatkaa lajiliittojen mainekärjessä jo neljättä vuotta. Kansainvälinen menestys ja kotikisat nostavat lajin näkyvyyden uudelle tasolle.

Suomalainen salibandy on noussut ainutlaatuiseen asemaan. Salibandyliitto valittiin jo neljännen kerran peräkkäin Suomen hyvämaineisimmaksi lajiliitoksi Reputation and Trust Analytics Oy:n tuoreessa Luottamus & Maine -tutkimuksessa, joka tutki suurimpien valtionapua saavien lajiliittojen mainetta.

Salibandy on samalla vakiinnuttanut asemansa yhtenä Suomen suurimmista lajeista. Lajia harrastaa säännöllisesti noin 350 000 ihmistä, ja kilpasarjoissa pelaa 50 000 rekisteröitynyttä pelaajaa, jotka tahkoavat kauden aikana yli 30 000 ottelua. Salibandy on erityisen vahva kasvukeskuksissa, ja katsomoissa näkyy poikkeuksellisen paljon perheitä.

Keihäänkärkituote F-liiga tavoittaa kausittain yli 100 miljoonaa silmäparia tv-lähetyksissä ja paikan päällä. Yhteistyö lipunmyyntikumppanin kanssa on suomalaisittain ainutlaatuista, sillä kaikkien F-liigaseurojen liput myy Tiketti. Liput saa toimituskuluitta Kivraan ja samalla lipunostaja tukee lasten ja nuorten harrastamista.

”Salibandy on siitä poikkeuksellinen laji, että lähes jokaisella suomalaisella on siihen jonkinlainen kosketus. Sählyä on pelannut melkein jokainen ja se tekee lajista aidosti koko kansan ilmiön”, SSBL Salibandy Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Nurminen kertoo.

Suomen menestys kasvattaa salibandyn vetovoimaa

Menestys on vahvistanut salibandyn näkyvyyttä entisestään. Suomi on miesten hallitseva maailmanmestari, ja naiset voittivat elokuussa World Games -turnauksen Kiinassa. Lisäksi laji saa poikkeuksellista kotimaista huomiota kaksien peräkkäisten kotiarvokisojen myötä: miesten MM-kisat pelataan Tampereella 2026 ja naisten Turussa 2027.

Urheilullinen menestys houkuttelee mukaan myös yrityksiä. Yksi uusimmista salibandyn kumppaneista on saunatuotteita ja kiukaita valmistava Narvi, joka solmi yhteistyösopimuksen naisten salibandymaajoukkueen ja F-liigan naisten sarjan kanssa. Yhteistyö käynnistyy joulukuun alussa Tshekin MM-kisoissa. Suomen huippupelaajat kertovat omista saunomisperinteistään ja kiuassuosikeistaan – lisäksi yleisölle jaetaan tuotepalkintoja.

”Naisten MM-kisat tarjosivat meille sopivan hetken startata yhteistyö. On innostavaa olla mukana lajissa, jossa Suomi on aivan maailman kärkeä. Hienoa päästä tukemaan suomalaisia huippusuorituksia”, Narvin toimitusjohtaja Samuli Nurminen sanoo.

Vastuullinen ja tutkitusti luotettava kumppani

Salibandyliiton vahva maine ei ole sattumaa, arvioi Reputation and Trust Analytics Oy:n toimitusjohtaja Harri Leinikka. Hänen mukaansa tutkimuksen positiiviset tulokset perustuvat ennen kaikkea liiton avoimeen hallintoon, aktiiviseen vuorovaikutukseen ympäröivän yhteiskunnan kanssa, hyvään työnantajamaineeseen sekä pitkäjänteiseen vastuullisuustyöhön.

SSBL Salibandy Oy:n Kimmo Nurminen on ylpeä hyvästä maineesta.

”Yrityksille kumppanuus on aina myös arvo- ja mainevalinta. Se, että meidät on arvioitu neljästi peräkkäin hyvämaineisimmaksi lajiliitoksi, kertoo toimintamme läpinäkyvyydestä ja vastuullisuudesta”, hän sanoo.

Vastuullisuus ja yhdenvertaisuus näkyvät siinä, keitä laji tavoittaa ja ketkä sitä pelaavat. Sählyn parissa liikkuvat niin esikoululaiset kuin seitsenkymppiset. Erityisryhmät, kuten pyörätuolisalibandy ja kuurojen sarjat, ovat osa lajin vakiintunutta toimintaa.

”Meillä salibandy ei ole vain huippu-urheilua, vaan laji, jota voi pelata lähes kuka tahansa, missä elämänvaiheessa tahansa. Se on tärkeä osa identiteettiämme”, Nurminen jatkaa.

Salibandy taipuu luovaan ja kohdennettuun yhteistyöhön

Salibandyn parissa tehtävä yritysyhteistyö on monimuotoista ja tuloksellista. Esimerkiksi Kattokeskus laajensi kumppanuuttaan saatuaan hyviä tuloksia räätälöidystä yhteistyöstä.

“Yhteistyö on tuonut meille selkeästi lisää näkyvyyttä ja tunnettuutta. Tutkimuksemme osoittavat, että olemme nousseet alamme kärkeen, ja salibandyn tarjoamat ketterät ratkaisut ovat olleet siinä merkittävä tekijä. Siksi päätös jatkaa ja laajentaa kumppanuutta oli meille luonteva”, Kattokeskuksen markkinointipäällikkö Kalle Tuominen kertoo.

Nyt Kattokeskus on yksi lajin pääyhteistyökumppaneista ja otteluiden tunnelmaa nostatetaan kattoon niin kannatusrummuilla, Kattokeskuksen nimikkotauoilla kuin parhaiden kotiyleisöjen palkitsemisella.

Kumppanitoteutukset vaihtelevat hyväntekeväisyyskampanjoista visuaalisiin ottelutapahtumaratkaisuihin, kuten Kouvolan Lakritsin mustaan pelimattoon.

Myös kansainväliset yhtiöt näkevät salibandyssä mahdollisuuden tavoittaa sitoutuneita yleisöjä. Esimerkiksi Stadiumin kanssa tehty yhteistyö johti siihen, että myös Nike kiinnostui lajista ja liittyi mukaan Suomen salibandyn kumppaniverkostoon vaatettamaan pelaajia.

Kahdet kotikisat tekevät salibandysta näkyvämmän kuin koskaan

Lajin ympärillä riittää kuhinaa jo nyt. Ottelut Ylen ja Nelosen kanavilla keräävät huippuyleisöjä, ja pelkästään SalibandyTV:llä on yli 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Suomalaisen salibandyn somekanavilla on yli 250 000 seuraajaa, ja esimerkiksi viime vuoden MM-kisojen sisällöt keräsivät yli 10 miljoonaa katselukertaa. Tulospalvelusivustoilla käy vuosittain lähes miljoona käyttäjää.

Kahdet peräkkäiset kotiarvokisat nostavat lajin medianäkyvyyden ja yleisön kiinnostuksen uusiin lukemiin. Tulevat vuodet tarjoavat yrityksille harvinaisen tilaisuuden rakentaa näkyvyyttä ja tavoittaa sitoutunutta yleisöä. Uusien ja jatkettujen kumppanuuksien ajoitus ei ole sattumaa – moni haluaa olla mukana juuri nyt.

“Kotikisat ja kasvava näkyvyys toivat entisestään vahvistusta siitä, että juuri nyt on oikea hetki jatkaa ja laajentaa yhteistyötä”, Kattokeskuksen Kalle Tuominen sanoo.

Salibandyliitto on neljännen kerran putkeen kärkipaikalla, kun Reputation and Trust Analytics Oy julkaisi perinteisen Luottamus & Maine -tutkimuksen. Yrityksen toimitusjohtaja Harri Leinikka esitteli tutkimustuloksia joulukuun alussa.

Jaa artikkeli