Salibandyliiton medialuvut 2021: mediaesiintymisten määrä kasvoi 75 % – joulukuussa kaikkien aikojen ennätys

Salibandyliiton ulkoisen viestinnän pääkanavia ovat verkkosivujen lisäksi Instagram, Facebook, YouTube, Twitter, Linkedin ja tuoreimpana TikTok. Tämän postauksen kuvaan on nostettu merkittäviä tunnuslukuja viime vuodelta.

Viestintää tekee Salibandyliiton viestintäsektori yhteistyössä sisällöntuotantoverkostonsa ja liiton muiden sektorien kanssa. Tiivistettynä viestinnän tehtävänä on salibandyn medianäkyvyyden sekä painoarvon ja vaikuttavuuden lisääminen.

– Viime vuoden tavoitteet olivat melko kovia jo senkin takia, että oli poikkeuksellisesti neljät MM-kisat samana vuonna. Toki korona heitti omansa mausteensa ja aina voi asioita tehdä paremmin, mutta tällä kertaa somelukuja ei tarvitse hävetä, Salibandyliiton viestintäjohtaja Jussi Ojala kommentoi.

Seuraajia liiton somekanavilla on yhteensä 112 000. Uusia seuraajia kanaville tuli vuodessa 7 770 kappaletta. Vuoden aikana julkaisuja liiton kanaviin tehtailtiin reilusti reilusti yli 7000. Vuorovaikutus näyttelee myös keskeistä roolia: kommentteja, jakoja ja tykkäyksiä kertyi yli 1,4 miljoonaa.

Salibandyliiton somekanavien keskiarvoinen kumulatiivinen tavoittavuusluku per kuukausi oli 6,6 miljoonaa. Kovimmat luvut taottiin joulukuussa, kun tavoittavuus oli 15,6 miljoonaa – tämä on kaikkien aikojen ennätys Salibandyliiton kanavissa.

– Tyytyväinen täytyy olla myös ansaitun median lukuihin. Mittarointikumppanimme Sponsor Insightin mukaan 2021 salibandyn mediaesiintymisten määrä kasvoi peräti 75 prosenttia edellisvuodesta – se on hurja nousu. Tv-esiintymisten kautta salibandy tavoitti kumulatiivisesti noin 120 miljoonaa katsojakontaktia. Yhtä tv-esiintymistä kohden tämä tarkoittaa yli 315 000 TV-katsojaa. 2010-2020 vuosi-kohtaiseen keskiarvoon verrattuna kasvua jopa 63 prosenttia, Ojala kertoo.

Verkkosivuilla medialuvut laskivat. Tilasto- ja tulospalvelu on perinteisesti takonut rajuja näyttökertamääriä Salibandyliiton verkkosivuille, mutta niissä lukemissa jäätiin tavoitteista, kun korona perui ison osan Salibandyliiton alaisista otteluista. Verkkosivuilla toki edelleen kirjattiin yli 100 000 eri kävijää per kuukausi.

F-liigan medialukuja vuodelta 2021 julkaistaan lähipäivinä F-liigan kanavissa.

 

Teksti: Minna Koivisto

Jaa artikkeli