F-liiga ja Sanoma Media Finland ovat solmineet uuden sopimuksen, joka kattaa seuraavat kuusi kilpailukautta. Uuden sopimuksen myötä Ruutu on myös tulevaisuudessa F-liigaviihteen koti. Uusi pitkä sopimus saatiin viimeisteltyä tämän kevään aikana. Sopimus on monella tapaa taloudellisesti merkittävä.
– Haluan onnitella Sanomaa tästä sopimuksesta ja halusta sitoutua kehittämään maailman viihdyttävimmän salibandysarjan tv-tuotetta. Olemme tehneet tuloksekasta yhteistyötä neljä vuotta ja sinä aikana on vahvistunut käsitys, että Sanoman kanssa solmittava aito kumppanuus tukee asetettua strategista tavoitetta olla Suomen tavoittavin sisäpalloilusarja vuoteen 2028 mennessä. F-liigan puolella olemme äärimmäisen innoissamme tästä uudesta, laajuudeltaan historiallisesta tv-sopimuksesta, F-liigan toimitusjohtaja Kimmo Nurminen avaa.
Sopimuksen myötä kaikki F-liigan miesten ja naisten sarjan pelit näkyvät ensi kaudesta alkaen Ruudusta. Sopimuksen laajuutta kuvaa osaltaan se, että myös F-liigan karsintapelit tulevat osaksi sopimuskokonaisuutta. Ruudun kärkituotteena ja F-liigan tuotteen veturina toimii valtavasti kehuja keränneet Sanoman tuottamat laadukkaat studiolähetykset. Niiden määrää kasvatetaan vuosi vuodelta uuden sopimuksen sisällä.
Studio-otteluiden lisäksi myös seuratuotantoja kehitetään entisestään. Uuden sopimuksen myötä seuroille tarjotaan parempia lähetysteknisiä valmiuksia, jotka mahdollistavat viiden kameran tuotannot. Syksystä 2022 alkaen miesten sarjan otteluissa lanseerataan myös maalin taakse asennettavat kamerat. Seurat tulevat hyötymään sopimuksesta myös lisääntyneiden ansaintamahdollisuuksien kautta.
– Seuroissa on ollut ihailtava halu kehittää omia lähetyksiä jo nyt. Uusi sopimus on monin tavoin palkitseva, mahdollistaen lähetysten kaupallistamisen osaamisen kasvun ja monipuolistaen seurojen kykyä luoda viihteellistä sisältöä F-liigasta ja nostaa sen arvoa. Sanoman vahva asema suomalaisessa mediakentässä antaa F-liigalle huikean mahdollisuuden kasvattaa ja laajentaa fanipohjaa, Nurminen lisää.
Yksi uudistus on kerran erässä pidettävät power break -tauot, jotka tuovat sekä ottelutapahtumiin, että Ruudun lähetyksiin uusia mahdollisuuksia luoda viihteellistä sisältöä.
Näkyvyyden kannalta tärkeä osa sopimusta on kuukauden ottelut, jotka näkyvät lineaarisen tv:n puolella. Vapaasti katsottavissa olevat studiopelit valitaan kuukausittain ja ne näkyvät Nelonen Median kanavilla.
– F-liiga on maajoukkueen ohella suomalaisen salibandyn ehdoton kärkituote. Uusi sopimus lisää F-liigan näkyvyyden määrää ja parantaa laatua. Erittäin merkittävää on myös se, että Sanoma-yhteistyö takaa tulevaisuuden kehittämiselle ennen näkemättömiä resursseja ja vahvan mediatalon tukea kunnianhimoisten tavoitteidemme saavuttamiseen, Salibandyliiton toiminnanjohtaja Pekka Ilmivalta luonnehtii.
Myös Sanoman puolella ollaan äärimmäisen tyytyväisiä uudesta pitkästä sopimuksesta.
– Olemme todella innoissamme F-liigan ja Sanoman uudesta sopimuksesta. Olemme ottaneet yhdessä askelia eteenpäin monella taholla ja on upeaa päästä jatkamaan pitkäjänteistä yhteistyötä intohimoisen F-liigan kanssa, iloitsee Nelonen Median urheilupäällikkö Tuomas Saarela.
”Loistavaa jatkumoa”
Yksi tv-tuotettaan viime vuosina kehittänyt seura on Nokian KrP, joka on satsannut lähetysten laatuun muun muassa lisäämällä tv-kameroiden määrää.
Seuran manageri Marko Salmela näkee uuden sopimuksen äärimmäisen tärkeänä.
– On ollut hienoa nähdä, kuinka olemme menneiden vuosien aikana saaneet nostettua tv-tuotteen arvoa ja kiinnostavuutta. Tämä sopimus on loistavaa jatkumoa siinä suhteessa. Studiolähetysten määrä on jo uskottava. Tämän ohella kokonaisvaltainen tuki seurojen omien tuotantojen kehittämiseksi on merkittävä, Salmela kiittelee.