Joulukuussa pelatut Salibandyn MM-kotikisat kokosivat katsomoihin yhteensä 71 361 katsojaa. Keskimäärin katsojia oli 7929 ottelupäivää kohti. Turnauksessa pelattiin yhdeksänä päivänä 48 ottelua 16 joukkueen voimin. Nyt MM-kisahanke vaihtuu Suomessa salibandyn teemakuukaudeksi Säbäkuuksi. Tammikuu on Säbäkuu, jolloin Salibandyliitto ja salibandyseurat kutsuvat kaikki suomalaiset mukaan yhteisöllisyyteen ja liikuntaan.
Kisojen yleisestä lippukaupasta pääsylipun ostaneita oli eniten Uudeltamaalta ja Pirkanmaalta. Näiden lisäksi Kanta-Häme, Pohjois-Savo ja Varsinais-Suomi olivat hyvin edustettuina. Ulkomailta väkeä saapui eniten Ruotsista, Sveitsistä ja Norjasta.
– Lajin kärkimaista, kuten Ruotsista ja Sveitsistä, kisaturisteja saatiin jonkin verran, vaikka korona karsikin merkittävästi ulkomailta saapuvaa kisayleisöä. Norjasta saapuneiden salibandyfanien määrä yllätti tässä tilanteessa positiivisesti, kertoo Salibandyliiton toiminnanjohtaja Pekka Ilmivalta.
Finaaliotteluun Hartwall Arenalle kokoontui 12 508 katsojaa.
Säbäkuu tuo lajin tykö koko Suomessa
Tammikuussa Suomessa vietetään uusi salibandyn teemakuukausi Säbäkuu. Säbäkuu on koko kotimaisen salibandyn yhteinen kutsu mukaan liikuntaan ja lajiyhteisöön.
– MM-kisat olivat lajiyhteisön suuri kokoontuminen. Nyt jatkamme siitä kutsumalla kaikki suomalaiset mukaamme yhteisöllisyyteen ja liikuntaan. Olemme yli 800 seuran vahvuinen valtakunnallinen yhteisö. Salibandy on viikoittain suoraan tai läheisen kautta kosketuksissa noin miljoonan suomalaisen arkeen. Nyt esittelemme matalan kynnyksen harrastamismahdollisuuksia joka puolella Suomea, Ilmivalta kertoo.
Säbäkuu on muun muassa maksuttomia tutustumispäiviä, lasten liikuntavuoroja, aikuisliikuntaa, iäkkäiden kävelysählyä, kerhotoimintaan tutustumista, paikallisen urheiluviihteen esittelyä sekä sosiaalisen harrastamisen korostamista. Salibandyliitto ja salibandyseurat kutsuvat suomalaiset taaperosta vaariin mukaan paikalliseen toimintaan.
– Säbäkuun ydin on matala kynnys kaikenikäisille. Tarjoamme ohjauksen, puitteet ja varusteita. Näin esittelemme monipuolista lajiyhteisöämme, mutta myös kannustamme suomalaiset mukaan sosiaaliseen ja liikunnalliseen harrastamiseen, Ilmivalta korostaa.
Säbäkuu-toiminta saattaa muuttua mahdollisten koronarajoitusten mukaan. Salibandyn halu on järjestää aktiviteettejä kaikille suomalaisille. Se tehdään terveysturvallisuuden sallimissa puitteissa.
Tammikuun teemakuukausi koostuu neljästä teemaviikosta. Teemat ovat Ikiliikkujat, Vapaaehtoisten kiittäminen, Säbäkarnevaalit sekä Paikallisuus ja lähiliikunta.
MM-finaali tavoitti Suomessa yli miljoona ihmistä
MM-kisojen TV-katsojamäärät Ylen kanavissa olivat mittavia. Finaalin lähetys tavoitti 1 109 000 ihmistä Suomessa. Keskikatsojamäärä finaaliottelulla oli 457 000. Yle Areenan kautta finaalilähetyksen käynnistyskertoja oli 318 000.
MM-kisoja seurattiin myös Kansainvälisen Salibandyliiton IFF:n YouTube-kanavan kautta. 48 ottelua keräsivät katsojakertoja lähes 800 000 kappaletta.
Kisayleisön lisäksi MM-tapahtuman mahdollistajina toimivat yli 400 vapaaehtoista, jotka työskentelivät 22 eri tiimissä. Työntunteja vapaaehtoistoimijoille kertyi yhteensä tuhansia.
– Vapaaehtoiset tekivät uskomattoman hienoa työtä. Toisten auttaminen, heittäytyminen, huumori ja loistava yhteishenki kantoivat kisojen alusta loppuun asti. Ilman vapaaehtoisten työpanosta ja heidän joustavuuttaan ei kisaprojekti olisi onnistunut, Ilmivalta päättää.
Lisätietoja Säbäkuusta
- Puhelin: 040 504 6365
- Sähköpostiosoite: tea.naskali@salibandy.fi