Yle oli vahvasti mukana salibandyn miesten MM-kisoissa. Kaikki Suomen kolme alkusarja- ja kolme jatko-ottelua näytettiin suorina Ylen kanavissa.
Suurimmat luvut MM-otteluista keräsi lauantain Suomi-Ruotsi-finaali. Yle TV2:n finaalilähetyksen keskiarvokatsojamäärä oli 457 000. Lähetys tavoitti jopa 1 109 000 ihmistä. Yle Areenan käynnistyskertojakin finaalitrilleri keräsi 318 000. Paikan päällä katsojia finaalilla oli 12 508.
Seuraavaksi eniten silmäpareja ruutujen ääreen keräsivät edellisen lauantain alkusarjan Suomi-Ruotsi-ottelu sekä perjantain Suomi-Tshekki-välierä. Alkusarjaottelun Yle TV2:n keskikatsojamäärä oli 202 000 ja tavoittavuus 614 000. Välierän vastaavat luvut olivat 217 000 ja 533 000.
– Suomalaisia yhdistävät kokemukset ja ikimuistoiset hetket ovat Ylen urheilutarjonnan helmiä, ja salibandyn MM-kotikisat nousivat komeasti tälle tasolle. Jännittävät ratkaisuottelut inspiroivat varmasti niin poikia ja tyttöjä kuin vanhempiakin pelikentille. Myös naisten MM-kisojen loppuottelulla oli erinomaiset katsojaluvut, muistuttaa Yle Urheilun päällikkö Joose Palonen.
– Kelpo lukuja. Nostan Ylelle hattua, että vetivät molemmat salibandykisat tyylikkäästi läpi, vaikka ns. ”lähetysten talvilajipaketti” painoi rajusti päälle ja lähetysaikataulujen rakentaminen oli varmasti melkoista shakkia. Ison näyteikkunan saimme Yleltä viime viikoille – ja mikä hienointa: uusi ikkuna on taas tammikuun alussa, kun toteutamme yhdessä Ylen kanssa Suomen Cupin Final Four -loppuhuipennuksen, Salibandyliiton viestintäjohtaja Jussi Ojala kommentoi.
Ylen MM-lähetykset keräsivät laajalti positiivista palautetta lajin seuraajilta. Studioasiantuntijat Toni Lötjönen, Perttu Kytöhonka ja Mikko Kohonen pilkkoivat ja analysoivat pelitapahtumat katsojille vakuuttavasti. Myös Ylen muu tiimi tuottaja Anssi Nybergin, juontaja Antti-Jussi Sipilän, toimittaja Henri Pitkäsen ja selostaja Matti Härkösen johdolla hoitivat hommansa enemmän kuin mallikkaasti.
– Tavoitteenamme oli huomioida totta kai lajia tiiviisti seuraavia ja pyrimme tuomaan heille lisäarvoa otteluiden seuraamiseen. Samalla tiesimme, että MM-kisat on lajin näyteikkuna suuremman yleisön suuntaan. Pidettiin sen myötä puhe selkeänä ja rakensimme pelipuheen tiettyjen teemojen ympärille. Palautteen pohjalta onnistuimme tässä varsin hyvin, TPS Salibandyn urheilujohtaja Perttu Kytöhonka kommentoi.
MM-kisoja pystyi seuraamaan myös Kansainvälisen Salibandyliiton IFF:n YouTube-kanavan kautta. IFF näytti YouTubessa kaikki 48 turnausottelua. Tähän mennessä katselukertoja ottelulähetyksillä on lähes 800 000 kappaletta.