Keväällä Ideaparkiin muuttavan Classicin liigajoukkueet aloittavat oman ainutlaatuisen vastuullisuusprojektin. Projektin tavoitteena on tehdä konkreettisia hyviä tekoja ja niiden toteuttamisesta vastaavat miesten ja naisten F-liigajoukkueiden pelaajat.
”Vastuullisuuden 6 näkökulmaa” niminen hyväntekeväisyysprojekti kestää koko vuoden ajan. Kausi on jaettu kuuteen kahden kuukauden pituiseen vastuullisuusjaksoon. Jokaisella jaksolla on oma teemansa. Teemojen valinnassa ovat olleet mukana molempien liigajoukkueiden kaikki pelaajat. Jokainen pelaaja on itse päättänyt, minkä eteen hän haluaa olla mukana tekemässä hyvää.
Valitut kuusi teemaa ovat urheilun drop out -ilmiö, lasten liikenneturvallisuus, ympäristö & ilmasto, vähävaraisten lasten ja nuorten harrastaminen, yhdenvertaisuus sekä mielenterveys. Pelaajista muodostuneet ryhmät vastaavat tavoitteiden asettamisesta, toimenpiteiden suunnittelusta ja suunnitelmien toteuttamisesta.
Konkreettisia tekoja ja viestintää
– Tavoitteena on saada aikaan todellisia tekoja ja viedä eteenpäin viestiä tärkeistä asioista. Me pelaajat vastaamme toiminnasta, mutta kutsumme Classicin kumppanit ja kaikki muutkin mukaan tekemään hyvää, kertoo liikenneturvallisuusryhmään kuuluva naisten joukkueen kapteeni Sanni Nieminen.
Jokaiseen aiheeseen pyydetään mukaan myös ns. arvokumppani, joka tuo mukanaan syvempää tietoa ja osaamista. Vastuullisuusteemat tulevat näkymään konkreettisina tekoina, tietoiskuina ja tempauksina sekä viestintänä. Luonnollisesti ne ovat esillä myös Classicin kotiotteluissa.
– Meillä Familyssä hyvät teot ovat kuuluneet jo pitkään osaksi toimintaa. Hyvien tekojen viikolla Classicin eri joukkueet ovat tehneet hyviä tekoja. WWF kuului usean vuoden ajan meidän kumppaneihin ja viime vuonna keräsimme liigajoukkueiden pelaajien toimesta rahaa Hope ry:lle, listaa Classicin toiminnanjohtaja Pasi Passo Peltola.
– Nyt kun siirrymme Ideaparkiin, on koko ajan vahvistunut ajatus siitä, että nyt pitää tehdä jotain vielä enemmän. Ideapark tarjoaa runsaasti erilaisia mahdollisuuksia vaikuttaa ja siihen olemme päättäneet tarttua kiinni. Meillä ei ole tiedossa, että kukaan muu olisi tehnyt vastaavaa, jatkaa Peltola innoissaan.
Ideapark on yksi jo tässä vaiheessa projektin sitoutuneista kumppaneista.
– Oli helppo vastata kyllä, kun Classic pyysi meitä mukaan projektiin. Ihmisten hyvinvointi ja tasavertaisuus ovat meille tärkeitä asioita. Toivon, että mahdollisimman moni muukin toimija liittyy mukaan tekemään yhdessä hyvää, toteaa Ideaparkin toimitusjohtaja Visa Vainiola.
Konkreettinen toiminta käynnistyy kesäkuun alussa, jolloin paneudutaan urheilun drop out -ilmiöön.
Classicin tiedotteesta
Yläkuva: Esa Takalo