Caruna ja SPR Veripalvelu toteuttavat parhaillaan yhteisöllistä verenluovutuskampanjaa, jossa kolme F-liigaseuraa kisaa leikkimielellä tärkeän asian eli verenluovutuksen puolesta.
Kampanjan startti tapahtui jokaisen seuran syksyn ensimmäisessä kotipelissä ja se päättyy 21.12. joulutauon alla viimeisessä kotipelissä.
Verenluovutustoiminta Suomessa on vapaaehtoisten varassa, ja uusia luovuttajia tarvitaan jatkuvasti. Seinäjoen Peliveljet, Esport Oilers ja FBC Turku lähtivät yhdessä mukaan yhteisölliseen #Elämänvirtaa-verenluovutuskampanjaan, jossa seurataan viikoittain, kuinka seurat saavat aktivoitua jäseniään ja katsojia luovuttamaan verta.
Yhdestä luovutuksesta saadaan kolme eri verivalmistetta. Luovutettua verta tarvitsevat joka päivä mm. leikkauspotilaat, onnettomuuksien uhrit, synnyttäneet äidit, keskosvauvat sekä verisairauksia ja syöpää sairastavat.
Seurojen verenluovutustilannetta seurataan viikoittain päivittyvässä taulukossa Elämänvirtaa.fi-kampanjasivustolla, jossa ilmenee mukana olevan seuran nimissä tehtyjen verenluovutusten määrä. Seurat voivat käyttää taulukkoa oman yhteisönsä ja yleisönsä aktivoimiseen ja kannustaa sen avulla verenluovutukseen.
Kampanjasivusto seuraa kampanjan etenemistä ja tarjoaa tietoa aiheesta. Kauden edetessä verenluovutusten määrän on tarkoitus kasvaa peli peliltä. Joulukuussa selviää, mikä seuroista on saanut aktivoitua eniten kannattajiaan verenluovutukseen.
Mukana olevat seurat toimivat seuraavasti:
* Seura perustaa nimeään kantavan veriryhmän kampanja.veripalvelu.fi-osoitteessa
* Kampanjan materiaali julkaistaan seuran nettisivuilla, sen omissa sosiaalisen median kanavissa ja jäsenviestinnässä. Somessa kampanjan etenemisestä tehdään seurantapäivitys kerran viikossa
* Kampanjasta tehdään ottelukuulutuksia jokaisessa kotiottelussa ennen pelin alkua ja erätauoilla.
Kampanjan tavoite on edistää tietoisuutta Veripalvelun toiminnasta ja tuoda esille uusien verenluovuttajien jatkuva tarve. Mukana olevien salibandyseurojen näkökulmasta kampanja innostaa ja aktivoi seurojen jäsenistöä, haastaa yleisöä ja koko salibandy-yhteisöä mukaan luovuttamaan verta.
Caruna on Salibandyliiton pääyhteistyökumppani. Kampanjasta viestiminen tapahtuu Salibandyliiton, seurojen ja Carunan verkkosivuilla sekä muissa kanavissa. Ottelutapahtumissa on kampanjaan liittyvää äänimainontaa ja lisäksi otteluihin tuodaan paikan päälle mahdollisuuksien mukaan paikallisia Veripalvelun edustajia. Caruna vastaa seurojen tarvitseman materiaalin tuotannosta.