Turvallinen toimintaympäristö

Isoin osa turvallista toimintaympäristöä edistävästä työstä on ennaltaehkäisevää ja seuran toimintakulttuurin kehittämiseen perustuvaa.

Tunnista ilmiö ja anna sille ääni. Kiusaamista, häirintää, hyväksikäyttöä ja epäasiallista käytöstä voi esiintyä urheilussa eri muodoissa, erilaisissa tilanteissa, ja eri rooleissa olevien henkilöiden toimesta. Ne voivat esiintyä sekä henkisenä, että fyysisenä toimintana. Jokainen niistä vaatii reagointia ja toimenpiteitä.

Kohdatessasi epäasiallista käytöstä tai häirintää – toimi näin.

Seurajohdolle: materiaaleista löytyy mallipohjia päätöksenteon tueksi mm. mallisäännöt, toimintakäsikirjarikostaustaotteen tarkistaminen, turvallisen seuran tarkistuslista, seuratoiminnan palautekyselyt (Olympiakomitean materiaaleissa tilauslinkit), sekä tiedotepohja oman seuran toimista turvallisen toimintaympäristön edistämiseksi.

Seuran valmennuspäällikölle / valmentajille: mallipohjia joukkueen pelisääntökeskusteluihin, kiusaamiseen puuttumiseen, valmennuslinjaan, yhteisten pelisääntöjen luomiseen lasten kanssa toimiville, valmentajien verkkokoulutuksia (Vastuullinen valmentaja ja Et ole yksin-verkkokoulutukset) sekä mm.  turvallisemman urheiluseuran kausisuunnitelma.

Joukkueenjohtajille ja huoltajille: Joukkueen toimihenkilöille vinkkejä lasten ja nuorten kuulemiseen ja huolen puheeksi ottamiseen, sekä ppt-esitys vanhempainiltaan.

Nuoret ovat tärkeässä roolissa oman harrastuksensa toimintaympäristön kehittämisessä. Myös heille löytyy materiaaleja mm. siitä, mikä on häirintää ja verkkokursseja oman tietoisuuden lisäämiseksi aiheesta.

Vanhempien rooli nuorten harrastuksissa on tärkeä. Miten toimia, jos lapsi kokee häirintää urheilussa? Entä millainen on vanhemman rooli epäasiallisen käytöksen ennaltaehkäisyssä?

Yllä olevat materiaalit – ja paljon lisää – löydät Et ole yksin -palvelusta, sekä Olympiakomitean materiaaleista.

Hyödynnä myös Mieli ry:n materiaalit (Nuori mieli urheilussa ja Nuori mieli harrastuksessa).

***

Viisi vinkkiä turvallisen toimintaympäristön luomiseen seurassa:
1. Päätä oikein. Varmista, että seuranne säännöissä huomioidaan häirintä ja epäasiallinen käytös, sekä niistä seuraavat (kurinpidolliset) toimenpiteet. Tämän jälkeen päätä, että virallisten toimintasääntöjen lisäksi seuranne toimintakäsikirjassa huomioidaan toimintamallit, joilla aktiivisesti ennaltaehkäistään häirintää ja kiusaamista, ja myös kerrotaan miten tilanteisiin seurassa puututaan. Varmista, että toimenpiteet jalkautuvat arkeen. Kouluta seuratoimijat ja anna heille työvälineitä, jotta ennaltaehkäisy ja puuttuminen ovat mahdollisia.

2. Tarkista AINA lasten parissa työskentelevien rikostaustaote. Salibandyliitto suosittelee rikostaustaotteen tarkastamista myös seuran vapaaehtoistoimijoilta.

3. Onhan seurassasi häirintäyhdyshenkilö? Päätä kenelle ja miten seurassanne voi epäasiallisesta käytöksestä ilmoittaa. Valitkaa nuorten yhteyshenkilöksi nuorille helposti lähestyttävä henkilö (henkilö voi tarvittaessa olla seuran ulkopuolinen toimija). Valitse seuran johdosta 1-3 henkilöä, jotka vastaavat epäasialliseen käytökseen liittyvistä asioista seuran hallinnon suuntaan. Anna jäsenille mahdollisuus myös nimettömään palautteenantoon. Nosta asiaa jäsenviestinnässä esille, ja kerro, että jäsenillä on oikeus olla kiinnostuneita keinoista, joilla kiusaamista ja häirintää seurassa ennaltaehkäistään.

4. Viesti avoimesti turvallisen toimintaympäristön tavoitteesta. Hyödynnä seuran sosiaalista mediaa, ja tuo asiaa siellä säännönmukaisesti esille. Nosta teema jokaiseen vanhempainiltaan, joukkueen / ryhmän kausipalaveriin ja valmentajatapaamisiin. Tuo asiaa ilmi jäsenviestinnässä. Ota käyttöön turvallisemman tilan periaatteet.

5. Varmista, että seurallasi on valmiit toimintamallit, kun epäasiallista käytöstä tapahtuu. Varmista samalla myös, että seurallasi on ajantasainen kriisiviestinnän ohje.

Turvallisen toimintaympäristön edistäminen on vastuullista seuratoimintaa. Lue lisää myös Salibandyliiton Vastuullisuusohjelmasta. 

Vinkkejä, sparrausta ja apua turvallisen toimintaympäristön ja toimintamallien luomiseen:

Elina Anttonen
Kehityspäällikkö, seuratoiminta
Seuratoiminnan johtamisen tuki ja kehittäminen, suora seuratuki, Tähtiseuratoiminnan johtaminen ja kehittäminen, kouluyhteistyö. Häirintäyhdyshenkilö.