Epäasialliseen käytökseen puuttuminen

Epäasiallisen käytöksen prosessikaavio

Yllä oleva prosessikaavio kuvaa epäasiallisen käytöksen käsittelyprosessia Suomen Salibandyliitossa. Alla on selitetty prosessikaavion kulkua.

Epäasiallisen käytöksen käsittely voi edetä useampaa reittiä pitkin riippuen tapauksesta:

1. Seurassa havaittu tai koettu epäasiallisen käytös, joka ei ole rikosasia, käsitellään ensisijaisesti seuran sisällä. Jokaisella jäsenseuralla olisi hyvä olla toimintamalli tapausten käsittelyyn. Liitto antaa tarvittaessa tukea seuralle neuvonnan muodossa. Jos seuralla ei ole nimettyä epäasiallisen käytöksen yhteyshenkilöä, kuten häirintäyhdyshenkilöä, voi asiasta olla yhteydessä seuran johtoon (toiminnanjohtajaan tai puheenjohtajaan).

2. Mikäli epäasiallisessa käytöksessä on epäily rikoksesta tai epäily, että lapsen lastensuojelun tarve pitäisi selvittää, ole suoraan yhteydessä Poliisiin tai lastensuojeluun.

3. Jos seuran sisällä ei ole toimintamallia epäasiallisen käytöksen käsittelyyn tai käsittely ei jostain muusta syystä seurassa toimi tai jos et tiedä, miten asiassa pitäisi edetä, voit tehdä epäasiallisesta käytöksestä ilmoituksen Salibandyliittoon. Täytä epäasiallisen käytöksen ilmoituslomake tästä. Liitossa epäasiallisen käytöksen ilmoituksiin suhtaudutaan vakavasti. Ilmoitusten pitää kuitenkin olla perusteltuja.

Salibandyliitossa epäasiallisen käytöksen ilmoitukset käsittelee pääsääntöisesti häirintäyhdyshenkilö, joka tarvittaessa konsultoi käsittelyn aikana Salibandyliiton eettisten asioiden toimikuntaa. Eettisten asioiden toimikuntaan kuuluvat toiminnanjohtaja, kehitysjohtaja ja kurinpitovaliokunnan sihteeri.

a) Liiton toiminta perustuu ensisijaisesti neuvontaan ja asioiden selvittämisen tukemiseen. Salibandyliitto voi pyytää epäasiallisesta käytöksestä epäilyltä osapuolelta selvitystä asiasta. Molempien osapuolten näkökulmat kuultuaan liitto voi antaa ohjausta ja suosituksia tapauksen asianmukaiseen ratkaisemiseen seurassa.

b) Liiton käsittelystä tapaus voi edetä seurakehitystoimeksi, jossa tapauksen käsittelyn jälkitoimenpiteenä rakennetaan yhdessä seuran kanssa esimerkiksi toimintamalli epäasiallisen käytöksen käsittelyä varten.

c) Salibandyliiton kurinpito on oikea väylä silloin, kun tilanteessa on rikottu sääntöjä, määräyksiä tai ohjeita kilpailusääntöjen 62 § määrittelyn mukaisesti. Kurinpitoasia voi tulla vireille erotuomariraportin, vastalauseen, rikkomuksesta tehdyn ilmoituksen tai muuten liiton tietoon tulleen perustellun syyn johdosta. Ottelun osapuoli, pelaaja, erotuomari tai otteluvalvoja, joka katsoo oikeuttaan ottelutapahtumassa loukatun ja haluaa kurinpitoelimen päätöksen, tulee tehdä liitolle, sen määräämälle toimihenkilölle tai kurinpitoelimelle (kilpailusäännöt 66 § ja 68 § mukaisesti).

Tapaus voidaan ohjata myös Salibandyliiton kurinpidon käsittelyyn epäasiallisen käytöksen ilmoituksen kautta, mikäli tapauksessa on kyse tilanteesta, jossa on rikottu sääntöjä, määräyksiä tai ohjeita kilpailusääntöjen 62 § määrittelyn mukaisesti. Lähtökohtaisesti kurinpitoon vietävistä asioista on oltava todisteita (esim. kirjallinen teksti, kuva tai nauhoite).

d) Häirintäyhdyshenkilö voi myös tarvittaessa ohjata tekemään tapauksesta rikosilmoituksen tai lastensuojeluilmoituksen.

e) Tapauksen käsittely voi joissain tilanteissa vaatia sovittelun käynnistämistä, jolloin sovittelevana osapuolena on ulkopuolinen sovittelijaosapuoli esim. liikunnan aluejärjestön sovittelija.

4. Jos on herännyt epäily kilpailumanipulaatiosta, dopingrikkomuksesta tai asia liittyy katsomoturvallisuuteen tai kyseessä on vakava eettinen rikkomus, tee ilmoitus SUEKin (Suomen urheilun eettisen keskuksen) ILMO-kanavaan. SUEKin asiantuntijat arvioivat ilmoitukset, ja päättävät mahdollisista jatkotutkimuksista tai asian siirtämisestä viranomaisille.

5. Tarvittaessa saat tukea ja keskusteluapua Et ole yksin -palvelusta, jossa Väestöliiton asiantuntijat ovat auttamassa ja vastaamassa kysymyksiin ongelmatilanteissa. Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke. Salibandyliitto on muiden lajiliittojen kanssa tukemassa hanketta.

6. Urheilun oikeusturvalautakunta on urheilujärjestöistä riippumaton muutoksenhakuelin.