Anvisningar för förebyggande och hantering av osakligt beteende och trakasserier
En säker verksamhetsmiljö består av många faktorer. Den består av en fysisk, mental och social miljö. Att bygga en säker verksamhetsmiljö handlar alltid också om ansvar.
Föreningsverksamheten utgör grunden för en säker verksamhetsmiljö. Att bygga en säker verksamhetsmiljö utgår från rätta beslut och åtgärder som vidtagits i enlighet med besluten, eftersom förebyggande åtgärder och utveckling av tillvägagångssätten spelar den viktigaste rollen. Instruktioner för främjande av en säker verksamhetsmiljö i föreningsverksamheten finns i avsnittet Material. På den sidan har vi samlat de viktigaste rekommendationerna, anvisningarna och mallarna för att skapa en säker verksamhetsmiljö i föreningsverksamheten.
En av de centrala sakerna i en säker verksamhetsmiljö är en gemensam förståelse för att det inte finns plats för mobbning, trakasserier, utnyttjande eller osakligt beteende i vår sport. Innebandyförbundet vill med dessa anvisningar hjälpa föreningarna att genomföra denna policy och stödja dem som arbetar med sporten i förebyggandet och hanteringen av situationer.
Hjälp med att förebygga och ingripa i fall av osakligt beteende. Nedan har vi sammanställt metoder som du kan använda för att ingripa i och hantera situationer med osakligt beteende eller trakasserier som du har stött på eller observerat.
1. Ingrip på plats. I nästan alla situationer är det mest effektiva och bästa tillvägagångssättet att ingripa omedelbart. Låt de berörda parterna (spelare, lagledare, domare, åskådare) veta om det osakliga beteendet som du observerat genast när det inträffar. Sådana situationer kan vara osakliga rop i spelsituationer eller olämpliga kommentarer från läktaren. Vid behov bör förbundet meddelas om dessa situationer.
2. Ta upp saken med tränarna, huvudtränarna eller föreningens ledning. Ofta inträffar situationer med osakligt beteende eller trakasserier i den vardagliga lagverksamheten – under träningar, spelresor eller läger. De kan uppstå till exempel mellan spelare eller mellan spelare och tränare. Ta om möjligt alltid upp saken först med föreningen, föreningsledningen, tränarna eller föreningens trakasseriombud.
Vad om ovanstående inte är möjligt?
1. Innebandyförbundets disciplinära organ är rätt väg att ta när det är frågan om en situation där regler, föreskrifter eller anvisningar har brutits enligt definitionen i 62 § i tävlingsreglerna. En disciplinfråga kan väckas på grund av en domarrapport, en protest, en anmälan om överträdelse som gjorts eller på grund av en motiverad orsak som på annat sätt kommit till förbundets kännedom. En av matchens parter, spelare, domare eller matchövervakare som anser att hens rätt har kränkts under matchevenemanget och vill ha ett beslut från det disciplinära organet ska göra en anmälan till förbundet, en funktionär som utsetts av det eller till disciplinära organet (enligt 66 § och 68 § i tävlingsreglerna).
2. Tjänsten Du är inte ensam är en tjänst där Befolkningsförbundets experter hjälper till och svarar på frågor i problemsituationer. Du är inte ensam förverkligas genom samarbete mellan Befolkningsförbundet och finska idrottsaktörer. Innebandyförbundet stöder projektet tillsammans med andra specialidrottsförbund.
3. ILMO-tjänsten är FCEI:s (Finlands centrum för etik inom idrotten) tjänst där du kan rapportera situationer med osakligt beteende och trakasserier. FCEI:s experter bedömer anmälningarna och beslutar om eventuella fortsatta utredningar eller om att överföra ärendet till myndigheterna.
4. Innebandyförbundets trakasseriombud kan kontaktas i alla situationer, och vi överväger från fall till fall hur situationen ska hanteras. Vi bygger en säker verksamhetsmiljö tillsammans, och därför är varje fall som förbundet får kännedom om viktigt, eftersom det hjälper till att rikta stödåtgärderna rätt.
5. Idrottens rättsskyddsnämnd är ett rättelseorgan som är oberoende av idrottsorganisationerna.
Innebandyförbundets trakasseriombud är för närvarande föreningsutvecklingschef Elina Anttonen. Hur man kan ta kontakt i fråga om osakligt beteende och trakasserier:
* Skicka ett meddelande i förväg så att det är möjligt att avsätta en lugn stund för ditt samtal.
* Behandlingstiden när man tar kontakt via e-post är 1–3 dagar.
Hanteringen av fall som Innebandyförbundet får kännedom om via trakasseriombudet:
- Varje fall som Innebandyförbundets trakasseriombud får kännedom om bedöms från fall till fall.
- Trakasseriombudet kan ge råd och anvisningar i utredningen av fallet.
- Fallet kan lösas bl.a. genom medling.
- Trakasseriombudet konsulterar inom förbundet en expert på toppidrott, tävlingsverksamhet eller disciplin eller någon annan utomstående part, om hen anser det vara nödvändigt för att utreda fallet.
- Trakasseriombudet kan inte utfärda straff eller fatta beslut som förpliktar parterna i fråga om fallet. Trakasseriombudet kan efter att ha hört alla parter konstatera och ge eventuella rekommendationer om åtgärder.
- Fallen som skickats till trakasseriombudet registreras, och uppgifterna lagras i ett (1) år. Förutom trakasseriombudet har Innebandyförbundets verksamhetsledare tillgång till rapporter som gjorts utifrån kontakterna.
- Om det finns anledning att misstänka ett brott överlämnar Innebandyförbundet alltid fallets behandling till myndigheterna.
#etoleyksin #häirintäyhdyshenkilö #ennaltaehkäisy #epäasiallinenkäytös #häirintä #turvallinentoimintaympäristö
Läs även:
Befolkningsförbundets tjänst Du är inte ensam
Mer information från Innebandyförbundet fås av:
Mer information på Innebandyförbundet:
- Puhelin: 045 650 9383
- Sähköpostiosoite: elina.anttonen@salibandy.fi