Sähköiset palvelut

Sähköiset palvelut ovat pääsääntöisesti internetissä salasanoilla ja käyttäjätunnuksilla suojattuja palveluita. Ne ovat saatavilla silloin kun henkilö niitä tarvitsee ja riippumattomia esimerkiksi liiton aukioloajoista ja työntekijöiden työ- ja loma-ajoista.

TAVOITE: Asiakkaille helppoja ja toimivia sähköisiä palveluita heidän tarpeidensa mukaisesti: sähköiset palvelut ovat nopeita, ajasta ja paikasta riippumattomia, tasapuolisia, luotettavia ja monistettavia. Sähköisillä palveluilla vähennetään manuaaliseen työhön liittyviä riskejä ja tuotetaan palvelut kustannustehokkaasti.

KESKEISIMMÄT SÄHKÖISET PALVELUT JA NIIDEN KÄYTTÖTARKOITUKSET: Pääsääntöisesti internetissä salasanoilla ja käyttäjätunnuksilla suojattuja palveluita. Palvelut ovat saatavilla silloin kun henkilö niitä tarvitsee. Palvelut ovat riippumattomia esimerkiksi liiton aukioloajoista ja työntekijöiden työ- ja loma-ajoista. Salibandyliitolla on sähköisiä palveluita useita kymmeniä.

Keskeisimmät sähköiset palvelut toteutetaan seuraavissa järjestelmissä:

• Suomisport (henkilö- ja seurarekisteri, vakuutusten ja pelipassien osto, tapahtumiin ja koulutuksiin ilmoittautuminen ja osallistumismaksujen maksaminen)
• Palvelusivusto (joukkuerekisteri, sarjoihin ilmoittautuminen, tulospalvelu, pelaajasiirrot, jäsen- ja sarjaan osallistumisten laskutus, laiminlyöntimaksujen ja sakkojen laskutus sekä maksuseuranta)
• Sbet.fi (erotuomarirekisteri, erotuomaritoiminnan yleinen toiminnanohjausjärjestelmä, erotuomaritoimintaan liittyvien palkkioiden ja kulukorvausten maksu erotuomareille ja laskutus seuroille, ottelutallenteet)

PALVELUN KÄYTTÄJÄT: Sähköiset palvelut on suunnattu pelaajille (mukaan lukien junioripelaajien huoltajat/vanhemmat), valmentajille, lajista kiinnostuneille, joukkueiden toimihenkilöille, salibandyotteluiden toimihenkilöille (erotuomarit, toimitsijat, otteluvalvojat), seurojen yhteyshenkilöille (mukaan lukien puheenjohtajat, työntekijät, hallitusten jäsenet), medialle ja ulkoisille sidosryhmille (yhteistyökumppanien, kuntien, järjestöjen ja valtiovallan edustajat).

PALVELUN TUOTTAJA: Salibandyliitto tuottaa palvelun hyödyntäen ulkopuolisia palveluntarjoajia.

KESKEISIMPIEN PALVELUIDEN KÄYTÖN LAAJUUS:

Suomisportissa on 830 jäsenseuran ja seurakäyttäjien yhteystiedot, sieltä hankitaan 60.000 pelaajapassia (lisenssiä)/vuosi, ja ylläpidetään pelipassin haltijoiden henkilörekisteriä ja ilmoittaudutaan erilaisiin tapahtumiin ja koulutuksiin yli 5000 kertaa pelikauden aikana.
Salibandy.fi -sivujen tulospalveluosiota ja muita sivuja selataan yhteensä 39,2 miljoonaa kertaa vuodessa.

Palvelusivustolla ylläpidetään yli 3000 joukkueen yhteystietoja ja noin 30.000 salibandyottelun tietoja sarjakauden aikana. Palvelusivustolla hallinnoidaan pelaajasiirtoja (noin 5.000 kpl/kausi) ja edustusoikeuksia.

Sbet-palvelussa ylläpidetään 1000 koulutetun erotuomarin ja 830 seurakäyttäjän tietoja, asetellaan 60.000 erotuomaritehtävää pelikauden aikana, maksetaan yhteensä noin 3M€ erotuomari-, otteluvalvoja- ja muita palkkiomaksuja ja kulukorvauksia ja hoidetaan seurojen puolesta erotuomareiden palkkioiden maksu, laskutetaan ne seuroilta sekä sen avulla hoidetaan palkkioiden vuosi-ilmoitukset verottajalle.

MILLOIN PALVELUA KÄYTETÄÄN: Osaa palveluista käytetään sarjakauden aikana kerran, esim. pelipassin osto, tai useita, rajattuja kertoja, esimerkiksi pelaajasiirrot, koulutuksiin ilmoittautuminen ja osallistuminen, ja osa palveluista on jatkuvia palveluita, 365 vrk vuodessa saatavilla. Kilpailusäännöt voivat rajoittaa palvelun saatavuutta, mm. pelaajasiirto, erilaisten edustusoikeuksien rekisteröinti.

PALVELUN TUOTOKSET JA HYÖDYT: Sähköisten palveluiden avulla kohderyhmiin kuuluvien toimijoiden arki helpottuu, lajin seuraaminen helpottuu, tietoa on saatavilla silloin kun sitä tarvitsee ja aikaa säästyy. Tieto säilyy läpinäkyvästi ja luotettavasti. Toimijoiden ei tarvitse lähettää sähköpostia tai soittaa tai matkustaa liiton toimipaikkaan palvelua saadakseen, vaan palvelua voi käyttää silloin kun omaan ajankäyttöön sopii. Toisaalta yksilön vastuu palvelun oikeanlaisesta ja oikea-aikaisesta käytöstä korostuu ja hänen täytyy tietää esimerkiksi kilpailusäännöistä enemmän.

OHJEET PALVELUN KÄYTTÄMISEKSI: Tavoitteena on se, ettei esimerkiksi peliapassin hankkimiseen tarvita erillisiä käyttöohjeita ja että hankkiminen onnistuu helposti kaikilla mahdollisilla päätelaitteilla. Seurakäyttäjillä on käytössään enemmän palveluita, joiden hyödyntämiseen tarvitaan käyttö- ja toimintaohjeita. Ohjeissa tulee ottaa huomioon tietosuojakäytänteet palvelun tuottamisen sekä henkilötietojen huolellisen käsittelyn näkökulmasta. Yleisimpien ongelmatilanteiden ratkaisuohjeet kootaan Usein kysytyt kysymykset -osioon.

PALVELUN KUSTANNUKSET:

Sähköisten järjestelmien vuosikulut Salibandyliitolle: 500 000€. Lisäksi syntyy henkilökuluja järjestelmien virhetilanteiden, asiakaspalvelun ja kehitystyön hoitamisesta.

Kustannukset käyttäjille: Sähköisten palveluiden ylläpito ja kehittäminen sisältyy seurojen jäsenmaksuun (230€/v). Lisäksi laskutetaan erillisen hinnaston mukaisesti erotuomaripalkkioiden laskutuksesta (2,5€/palkkio seuroille), pelaajasiirroista ja muista kilpailusääntöjen mukaisista toiminnoista. Pelipasseihin liittyvät vakuutukset OP Vakuutuksen hinnaston mukaan ja Pelipassit Salibandyliiton hallituksen vahvistaman hinnaston mukaan. Koulutukset erillisten hintojen mukaan. Erotuomareiden koulutusmaksun hintaan sisältyy toiminnanohjausjärjestelmän (sbet) käyttö. Tulospalvelun käyttö (tulosten katselu) on kaikille kohderyhmille ilmaista.

PALVELUN ONNISTUMISEN MITTAAMINEN: Seuraamme palveluiden käytön määrää (kpl/vuosi tai pelikausi) sekä asiakaspalvelun yhteydenottojen määrää ja laatua (Webropol). Mitä vähemmän asiakaspalveluun tulee yhteydenottoja sähköpostilla tai puhelimitse, sitä parempi. Lisäksi seuraamme seuratyytyväisyyskyselyn (KIHU) vuosittaisia tuloksia.