Frågor och svar
ALLMÄNNA FRÅGOR OM SPELPASSET
Vad är spelpasset och varför behövs det?
Varje spelare, domare eller tränare som deltar i en tävling som ordnats av förbundet eller dess region ska ha ett giltigt spelpass i innebandy (som berättigar till tävling). I §45 och §58 i tävlingsreglerna bestäms om spelpass för spelare och domare. Spelpass-meriten i Suomisport eller kvittot på att spelpasset har betalts är ett bevis på att spelpasset är giltigt och ska tas med till matcherna så att spelpasset kan kontrolleras.
Vilket spelpass ska jag skaffa?
Spelpasset skaffas i första hand enligt födelseåret. Dessutom ska du veta på vilken nivå du tävlar eller om du utövar innebandy som hobby i en klubb utan någon serieverksamhet. Om spelaren tänker delta i tävlingsverksamheten ska spelaren skaffa ett spelpass som berättigar till tävling. Sådana här spelpass är Huvudseriepasset, Spelpass för vuxna (spelare födda 2004 och tidigare), Spelpass för unga (spelare födda 2005–2010) eller Spelpass för barn (spelare födda 2011 och senare). I seniorserierna kan du spela med spelpass för vuxna, men om du spelar endast i seniorserien kan du skaffa ett spelpass för seniorserien.
Domaren ska oavsett födelseår och serienivå skaffa spelpass för domare eller huvudseriepass eller spelpass för vuxna som berättigar till spel. Spelpass för funktionärer rekommenderas för funktionärer och andra lagfunktionärer, men det är inte obligatoriskt.
Tränaren ska skaffa spelpass för tränare eller spelpass för vuxna.
Spelpassen avsedda för innebandy som hobby är Hobbyspelpass för vuxna (spelare födda 2004 och tidigare) och Spelpass för juniorer (spelare födda 2005 och senare).
Spelpassens försäljningssystem kan föreslå rätt typ av spelpass enligt personens födelseår. Den som köper passet ska veta om spelpasset ska ha försäkring eller inte och om det behövs för tävlingar eller för att ha innebandy som hobby.
Varför hittar jag inte föreningen jag vill ha på sidan där man köper spelpass?
Kontrollera den exakta stavningen av föreningens namn Sökfunktionen på köpsidan hittar föreningarna även med delvisa namn. Observera att spelpasset endast kan köpas till en medlemsförening i Innebandyförbundet inte t.ex. för ett seniorlag eller ett hobbylag. På försäljningssidan visas alltså bara aktiva medlemsföreningar. Om föreningen du vill ha trots allt inte hittas ska du välja ”#Ei seuraa tiedossa” som förening.
För vilka är innebandyns hobbyspelpass avsedda?
Hobbyspelpass för vuxna är avsett för innebandyspelare födda 2004 och tidigare.
Säbäkipinä spelpass är avsett för spelare födda 2011 och senare som deltar i Säbäkipinäserier.
I övrigt ger hobbyspelpassen inte rätt att spela i förbundets officiella tävlingsserier. Ett spelpass som berättigar till hobbyspel räcker heller inte för att vara domare.
För vem är de olika spelpassen för tävling i innebandy avsedda?
Huvudseriepasset är avsett för spelare i F-ligan (herrarnas och damernas innebandyliga) och herrarnas division I. P22-16/ T21-16-juniorer kan med spelpass för vuxna eller spelpass för unga spela i huvudserierna för herrar och damer och i andra serier för vuxna med beaktande av tävlingsreglernas övriga bestämmelser.
Spelpass för vuxna är avsett för spelare födda 2004 och tidigare som spelar i förbundets övriga serier, såsom i divisionerna (herrarnas divisioner 2–6, damernas divisioner 2–4 och de äldsta juniorserierna). Med spelpass för vuxna kan man även spela i seniorserierna (H35–H60, D30–D35).
Spelpass för unga är avsett för spelare födda 2005–2010 och spelpass för barn är avsett för spelare födda 2011 och senare.
Försäljningssystemet identifierar rätt typ av spelpass enligt födelseåret. P22-16/ T21-16-juniorer kan med spelpass för vuxna eller spelpass för unga spela i huvudserierna för herrar och damer och i andra serier för vuxna med beaktande av tävlingsreglernas övriga bestämmelser.
Spelpass för domare är ett särskilt pass avsett för domare. Domaren ska ha antingen ett spelpass som berättigar till tävling eller domarens spelpass för att kunna vara domare.
Från och med säsongen 2015–2016 ska tränare som antecknas i protokollet ha ett spelpass för spelare eller tränare i F-ligan (herrarnas), division I och II samt i F-ligan (damernas) samt i serierna för P22-11/ T21-12-juniorer.
För funktionärer och lagfunktionärerna rekommenderas spelpasset för funktionärer. Huvudseriepasset och Spelpasset för vuxna eller unga ger rätt att spela samt att vara tränare, domare eller funktionär.
I vilka serier är spelpass för tränaren obligatoriskt?
Den tränare som antecknas i protokollet ska ha ett spelpass som berättigar till tävling eller ett spelpass för tränare i F-ligan (herrarnas), division I och II samt i F-ligan (damernas) och i P22-11/ T21-12-juniorernas serier. Obs: Endast tränarens pass inkluderar tillgång till MyE.Way-tränings- och idébanken, som är inloggad med ett personligt Suomisport-användarnamn.
Får man träna med ett tävlingsspelpass eller spelpass för domare i ovan nämnda serier?
Med ett spelpass som berättigar till tävling får man träna. Med spelpass för domare får man inte träna. Om du vill ha de användarrättigheter till tjänsten MyE.Way (tränarnas tränings- och idébank) som ingår i tränarens spelpass ska du köpa ett spelpass för tränare.
Hur kan en person med spelpass för tränare få tillgång till tränings- och idébanken på MyE.Way (tidigare Floorball Centre)?
Efter att tränaren köpt spelpasset för tränare i Suomisport kan tränaren logga in på tjänsten MyE.Way med sitt personliga Suomisport-användarnamn. (Obs: MyE.Way ersatte Floorball Centre 1.8.2019.)
Måste en person som hoppar in för juniorlagets tränare skaffa spelpass för tränare för en match?
Nej. Den person som hoppar in för tränaren antecknas som funktionär i protokollet. Då spelpassen kontrolleras kollar man om laget har någon person med spelpass för tränare.
Jag har köpt ett tävlingspass med försäkring och tänker ännu köpa spelpass för tränare. Kan jag köpa det utan försäkring?
Ja. Försäkringen i tävlingspasset täcker det andra spelpasset.
Är spelpasset för tränare lagspecifikt (t.ex. om man tränar flera lag så ger spelpasset rätt att träna i olika föreningar)?
Det räcker med ett spelpass per tränare. Om tränaren byter lag och vill koppla spelpasset för tränaren till den nya föreningen kan tränaren meddela detta per e-post. Rubrik: Tränarens spelpass / byte av förening. Nämn personuppgifterna samt den gamla och den nya föreningen. Skicka ett meddelande till adressen asiakaspalvelu@salibandy.fi
Gäller försäkringen i barnens innebandyspelpass även i andra grenar?
Skyddet gäller för barnen (under 12 år) i alla grenar i de undergrupper som nämns i produktbeskrivningen. Försäkringen gäller även under matcher, tävlingar och övningar i andra grenar samt resor kopplade till dessa. Även farliga eller riskfyllda grenar omfattas av Sportskyddet.
Buntpass, föreningsanvändarnamn och rätt att bläddra bland passens uppgifter
Föreningarnas kontaktpersoner har tillgång till Suomisports föreningsanvändarnamn som bland annat kan användas för betal en bunt spelpass. Med användarnamnet kan föreningens kontaktperson även bläddra i föreningens spelpassuppgifter. Detta gör att föreningen lättare kan kontrollera att spelpassen för de spelare som spelar i laget är i skick. Enligt tävlingsreglerna är det föreningen som under matcherna ansvarar för att de spelare som spelar har representationsrätt.
Föreningen kan sammanställa ett buntspelpass för beställningen t.ex. utifrån föreningens spelarlista. Det här är en avgiftsbelagd tjänst (0,85e / spelare).
Förfrågningar på nummer 0400–529017.
Nya Suomisport föreningsanvändarnamn registreras för föreningsanvändaren efter registreringen i Suomisport-tjänsten. Föreningarna kan sedan dela ut nya föreningsanvändarnamn till sina medlemmar.
FRÅGOR OM ATT SKAFFA, BETALA OCH HÖJA SPELPASS
Hur skaffar och betalar jag ett spelpass?
Alla Innebandyförbundets spelpass köps på internet i Suomisport-försäljningssystemet som uppdateras av Olympiska kommittén. Spelpassen köps genom att fylla i de person- och föreningsuppgifter som behövs på försäljningssidan. Spelpasset betalas i Svea tjänst. Alla de vanligaste betalalternativen stöds.
Efter att betalningen registreras i systemet får du en markering om spelpasset i din Suomisport-profil. Spelpasset som berättigar till spel gäller från inköpstillfället.
Kolla även in Suomiports egen hjälpsida.
Föreningarna kan även köpa spelpass i bunt genom att använda föreningsanvändarnamnet i Suomisport. Mer information om vår kundtjänst.
Jag tänker köpa flera olika spelpass åt mig själv. Är det något jag måste tänka på?
Du kan endast köpa ett spelpass åt gången. Detta därför att det måste skapas ett eget referensnummer åt varje spelpass.
Det uppstod ett fel då jag betalade spelpasset. Jag misstänker att betalningen drogs av flera gånger från mitt konto. Vad ska jag göra?
Skicka en kort utredning till adressen asiakaspalvelu@salibandy.fi. De uppgifter som behövs är personens namn, Sport-ID och det/de referensnummer som använts vid betalningen. Bifoga även ditt kontonummer dit den eventuella dubbelbetalningen returneras.
Jag betalade spelpasset utan referensnummer direkt på förbundets konto. Jag fick sedan höra att man inte ska göra så. Hjälp?
Skicka in kvittot på betalningen till asiakaspalvelu@salibandy.fi och ange personens namn, Sport-ID och den förening dit spelarens betalning ska riktas. Om inget kvitto finns ska du ge så exakta betalningsuppgifter som möjligt för att vi ska kunna lokalisera din betalning.
Kan ett spelpass med försäkring köpas utan kompletta personuppgifter?
Nej. Försäkringsbolaget Pohjola Försäkring förutsätter kompletta person- och kontaktuppgifter. Detta gäller även buntspelpasset. Det enda undantaget är utländska medborgare som saknar finländskt personnummer. Då kryssar spelaren för ”Jag är utländsk medborgare och saknar finländsk personbeteckning” i spelpassköpet.
Kan ett spelpass utan försäkring köpas utan fullständiga personuppgifter?
Nej. Personen ska identifiera sig med fullständiga person- och adressuppgifter.
Kan jag byta spelpassklass mitt under säsongen eller höja mitt spelpass utan försäkring till ett med försäkring?
Om du vill höja din spelpassklass eller ändra ditt spelpass utan försäkring till ett med försäkring kan du göra det genom att logga in för att köpa spelpass på webben på nytt (i Suomisport-tjänsten). Det är lätt att logga in: Du får ett engångslösenord med ditt telefonnummer.
Försäljningssystemet identifierar ditt tidigare spelpass för samma säsong och erbjuder alternativ som du kan höja till. Betaluppgifterna för höjningen ges omedelbart.
Försäkringen (ett spelpass med försäkring) kan höjas endast till licenser med samma försäkringsnummer. Försäkringsnumret anges i produktbeskrivningen.
Andra ändringar än höjningar sköts ännu på förbundet, kontakta servicenumret 0400–529017 eller förbundets medlemssekreterare direkt.
Jag försöker höja spelpasset på webben men systemet erbjuder inga höjningsalternativ.
Se slutet av föregående svar: Betalningen för det höjda spelpasset ska även synas i spelpassregistret innan höjningen kan utföras. Om höjningen är akut och trots flera försök inte lyckas i tjänsten Suomisport kan du kontakta förbundets medlemssekreterare direkt på tfn 0400-529017.
Jag håller på att köpa endast ett tävlingspass. Jag vill inte ha någon försäkring och jag är en vuxen spelare i de nedre divisionerna. Varför frågar systemet mig om min försäkring även om era regler säger att jag inte måste ha en försäkring?
Spelpasset i fråga säljs även till sådana spelare som måste skaffa försäkring, t.ex. T21/P21-juniorer. Systemet frågar alltså efter allas försäkringsuppgifter. Om våra regler säger att du inte måste ha en försäkring kan du förbigå fälten genom att till exempel skriva ”X”. Vi rekommenderar ändå att alla spelare skaffar en försäkring även om reglerna inte kräver det.
FRÅGOR SOM GÄLLER GRANSKNING AV SPELPASSET
Var kan jag konstatera att mitt spelpass är giltigt?
Spelpass-meriten i din Suomisport-profil är ett intyg över betald spelpassavgift. Meriten visar spelarens namn, spelpassklassen och till vilken förening spelpasset har köpts. Spelpasset garanterar dock inte spelarens representationsrätt i föreningen/laget i fråga, eftersom representationsrätten alltid är kopplad till flera andra delfaktorer, såsom en eventuell spelaröverföring eller anmälan om för hög ålder osv.
Om du är osäker på din representationsrätt kan du kontakta förbundets kundtjänst på 0400–529017.
Säsongen 2022–23 skickas anteckningen om betalt spelpass endast till Suomisport-profilen. Mer information om att visa upp spelpasset under matcher hittar du högre på den här sidan.
Jag har ingen telefon med en webbläsare. Hur kan jag intyga att mitt spelpass är giltigt?
Du kan ha med dig spelpassbetalningens kvitto under matcherna. När du köper ett spelpass får du dessutom en kvittering per e-post som du kan skriva ut och ha med dig under matcherna tillsammans med kvittot.
Jag fick inget bekräftelsemeddelande från Suomisport. Vad ska jag göra?
Du kan granska status för dina spelpass genom att logga in i tjänsten Suomisport. I problemsituationer ska du kontakta förbundets kundtjänst på 0400–529017.
Jag betalade spelpasset matchmorgonen. Av någon anledning fick jag ingen bekräftelse per e-post. Kan jag inte spela i kvällens match?
Ja, det kan du. Printa ut ett kvitto på spelpassets betalning och ta med det.
Har PDF-kortet försvunnit?
Ja. I stället får du en e-postkvittering automatiskt då du köpt spelpasset. Det är bra att ha med sig kvitteringsmeddelandet och spelpassets kvitto under matcher om du inte kan använda (mobiltelefonens) webbläsare.
Har du någon annan fråga om spelpassen?
I alla frågor som gäller spelpasset kan du ringa Innebandyförbundets servicenummer 0400–529017. Du kan även kontakta oss per e-post: asiakaspalvelu@salibandy.fi Endast icke-brådskande förfrågningar elektroniskt.