Salibandyliigan tapahtumaottelut luovat yhteisöllisyyttä ja niitä halutaan jatkossa lisää

Tapahtumaotteluita jatkossa lisää – liitto luo uuden tukikonseptin tukeakseen ja kannustaakseen seuroja.

Miesten Salibandyliigassa on nähty tällä kaudella useita tapahtumaotteluita niin Suomessa kuin jopa Singaporessa asti. Sarjajärjestäjänä Salibandyliitto ja Salibandyliigan markkinoinnista vastaava SSBL Salibandy Oy haluavat edesauttaa seuroja tapahtumien toteuttamisessa. 

Jäähallipelit Raumalla ja Espoossa, lajirajat ylittänyt lentopallon ja salibandyn tapahtumapäivä Oulussa, uuden palloiluhallin avajaisottelu Turussa, liigapeli Singaporessa ja nyt myös miesten ja naisten ottelut Ideaparkissa tuovat lisää kiinnostavuutta niin liigatapahtumia kuin seurojakin kohtaan.

Tapahtumat ovat tärkeitä liigan markkinoinnin kannalta muiltakin osin kuin yleisökeskiarvoja nostavina piikkeinä.
– Tapahtumaottelut luovat yhteisöllisyyttä ja ne voidaan nähdä myös uusasiakashankintana, kun sellaiset ihmiset, jotka eivät muuten käy otteluissa tai käyvät harvoin innostuvat tulemaan paikalle. Onnistuessaan tämä tuo uusia katsojia ja toisaalta lujittaa suhdetta jo olemassa oleviin katsojiin tarjoamalla lisää jännitystä ja vaihtelua arkeen, lajin kaupallisuudesta sekä markkinoinnista vastaavan SSBL Salibandy Oy:n markkinointipäällikkö Toni Nikunen näkee ja jatkaa:
– Bilendin SponsorOptimizer -tutkimuksen (2017) mukaan yli miljoona suomalaista seuraa salibandya. Haluamme, että salibandya kulutetaan enemmän ja samalla kavennetaan harrastamisen ja huippusalibandyn seuraamisen välistä kuilua. Tapahtumaottelut ovat oiva syy irtautua sohvasta, sillä ne tarjoavat mahdollisuuden luoda jotain normaalista poikkeavaa sekä lisäävät niin salibandyn kuin Salibandyliigankin tunnettuutta ja kiinnostavuutta.

Erityinen bonus on myös isompien tapahtumien mahdollisuus sitouttaa ja osallistaa seuratoimijoita entistä aktiivisemmin.
– Liigaseurat kokoontuivat Tampereella helmikuun alussa, ja siellä nousi esille, miten isompien tapahtumien järjestelyiden kautta voi löytyä uusia vapaaehtoisia ja saada heidät kiinnostuneeksi seuratoiminnasta yhteisen ponnistuksen kautta. Tämä luonnollisesti vahvistaa seurayhteisöä.

Uusi tukikonsepti auttaa ja selkeyttää

Nikunen korostaa, että jalkautuminen kentälle on tärkeää, jotta kehitystä voi tapahtua.
– Kierrämme parhaillaan Salibandyliiton tapahtumasektorin kanssa miesten liigaseuroja läpi niin Salibandyliigan markkinoinnin kehittämiseen kuin ottelutapahtumien kehittämiseenkin liittyen. Tehtävänä on yhdessä seurojen kanssa löytää ne kohdat, joissa meidän tulisi erityisesti kehittää tapahtumia ja toisaalta Salibandyliigaa tuotteena, jotta katsojien kiinnostus lisääntyisi entisestään. Olemme hyvällä kasvun tiellä, mutta uskomme yhdessä seurojen kanssa voivamme tarjota vielä parempia tapahtumia.

Liitto ja SSBL Salibandy Oy haluavat olla auttamassa seuroja ja ratkomassa mahdollisia haasteita tapahtumaotteluihin liittyen. Seuroilta tulleiden viestien perusteella halua tapahtumaotteluiden järjestämiseen on paljon.
– Ehdottomasti on halua, ja eri tapahtumista tulleet kokemukset sekä tulokset rohkaisevat seuroja varmasti entisestään. Kevään aikana tullaan yhdessä seurojen kanssa suunnittelemaan tulevan kauden tapahtumaotteluita. Seuravierailut, ottelutapahtuma-arvioinnit ja -käynnit ovat tärkeimmät työmuodot hahmottaa kokonaisuus, miten ja missä voimme olla eniten avuksi. Sellaisia kohtia saattaa liittyä esimerkiksi kenttäolosuhteiden kanssa auttamiseen, kuten salibandymaton ja mahdollisten jäänpeittolevyjen siirtämiseen. Kevään aikana tulemme luomaan yhdessä Salibandyliiton tapahtumapäällikön Janne Bruunin kanssa ensi kaudeksi tapahtumaotteluiden tukimallin.

Se, missä liitto voi vielä erityisesti auttaa on näkyvyyden tarjoaminen.
– SSBL Salibandy Oy perustettiin salibandyn kaupallistamiseen ja markkinoimiseen, mutta vasta nyt markkinointipäällikön rooliin kuuluu Salibandyliigan markkinointi kokonaisvaltaisesti. Pystymme nostamaan tapahtumia omissa kanavissamme valtakunnallisesti tai tarvittaessa paikannetusti, mutta käytännön järjestelyt ovat seurojen vastuulla. Jos otteluita on säännöllisemmin, on hyvä nostaa niitä esiin mahdollisimman laajasti valtakunnan tasolla, millä tuetaan Salibandyliigan kiinnostavuutta ja tunnettuutta. Sillä taas saadaan lisää katsojia otteluille.

Vaikka tapahtumaotteluiden määrä on nousussa, aivan joka ilta massiivista jäähallipläjäystä ei voida vielä lajin resurssit huomioiden järjestää. Nikunen uskoo, että ensi kaudella pelejä on vähintään sama määrä kuin tälläkin kaudella.
– Joka pelin teemoittaminen tapahtumapeliksi voi jollakin toimia, mutta isompia tapahtumaotteluita esimerkiksi jäähalliolosuhteissa voi olla hankala yhden seuran järjestää määräänsä enempää. Seuroja ei myöskään haluta pakottaa järjestämään isoja tapahtumia, vaan idean tulisi syntyä aidosta halusta tehdä jotakin yhteisölle tärkeää.

Mielikuvitus rajana

Salibandyliiga vietiin viime syksynä Singaporeen, ja jäähallien lisäksi se viedään nyt myös kauppakeskukseen Lempäälässä. Sveitsin salibandyliitto juhlisti 25-vuotista taivaltaan vuonna 2010 viemällä miesten EFT-turnauksen ottelut Zürichin rautatieasemalle.
Mitä seuraavaksi? Superpesistä pelattiin viime keväänä ja tullaan pelaamaan myös tänä keväänä Fuengirolassa Espanjassa, ja Nikusen mukaan keskusteluja uusista ulkomaan visiiteistä on käyty myös salibandyn puolella.
– Tämä on enemmän tapahtumapäällikkö Bruunin ja kilpailupäällikkö Ari Vehniäisen sekä tietenkin seurojen heiniä, mutta kun ulkomailla pelataan, se herättää mielenkiinnon eri tavalla. Singaporen peli jätti jälkeensä sen, että siellä olosuhdeasiat ovat nyt paremmassa kunnossa, kun tapahtuman yhteydessä paikalle tuotu pelimatto hitsattiin kiinni ja jäi pysyvästi halliin. Kansainvälisen salibandyn levittymisen tukeminen on tärkeä asia. Jossain ideointipajoissa on väläytelty myös ulkoilmaottelua, mutta Suomen olosuhteissa se voisi olla haastava järjestää. Eksoottiset sisätilat, kuten Ideapark voivat myös olla kiinnostavia vaihtoehtoja.

Nikunen muistuttaa, että salibandy tarvitsee tietyt tilat toimiakseen, mutta jättimäinen yleisökapasiteetti ei ole aina kaiken a ja o. Esimerkiksi tuleviin Ideaparkin otteluihin ei mahdu yleisöä kuin noin 700-800.
– Rajoitteita on siinä, minkäkokoinen paikan täytyy olla, mutta muuten paljon on kiinni myös mielikuvituksesta. Asiat käydään läpi tapauskohtaisesti, ja yksi seikka on yleisöpotentiaali. Vaikka yleisöä ei mahtuisikaan niin paljon kuin haluaisimme, muu kiinnostavuus voi paikata, jos paikka on muuten perusteltu. Salibandy tulee halleista lähemmäksi yleisöä, ja uusasiakashankinnan kannalta sillä voi olla merkittävääkin roolia. Lajin monimuotoisuus vaikkapa lätkään verrattuna on huikea juttu.

Lisää aikaa ja resurssia Salibandyliigalle

SSBL Salibandy Oy uudisti kuun vaihteessa organisaatiomalliaan, ja Nikusesta tuli täysipäiväinen markkinointipäällikkö. Uusi järjestely vapauttaa aikaa lisää nimenomaan liigatuotteen markkinoinnille.
– Se on loistava asia Salibandyliigalle, ja olisin salibandyn ystävänä iloinen tämän roolin ilmaantumisesta, vaikka en olisi itse tähän päässytkään. Aiemmin työajastani noin viisi prosenttia meni siihen, mitä liigan ja seurojen kanssa tehtiin, ja nyt työajasta puolet menee Salibandyliigan markkinoinnin kehittämiseen. Kehitettävää riittää, ja tätä ovat pyytäneet jo pitkään niin liigaseuraajat kuin seuratkin. Mielestäni kaikki kiteytyy siihen, mitä me teemme yhdessä seurojen kanssa ja mihin Salibandyliigan yhteistyökumppanit lähtevät mukaan. Näin voimme yhdessä kehittää Salibandyliigan brändiä, josta hyötyvät kaikki; seuraajat, seurat ja yhteistyökumppanit. Itsemme vuoksi emme tätä tee.Graafi1.png

Kuluneen kauden arviointia tehdään kevään aikana. Tapaamalla seuroja ja kiertämällä liigaotteluita saadaan kuulla niin katsojien kuin seurojen ajatuksia, miten he haluaisivat tätä tuotetta kehittää. Ensimmäinen kohde oli maaottelutauon jälkeinen Indians–LASB-ottelu, jossa Nikunen ja Salibandyliiton tapahtumakoordinaattori Henri Pelkonen olivat paikalla jututtamassa toimijoita.
– Seuraavan kuukauden aikana meille hahmottuu tarkempi kuva miesten liigaseurojen toiminnasta, heidän markkinoinnistaan ja ottelutapahtumista. Ensimmäiset tapaamiset (15.2. mennessä takana kolme seuravierailua) ovat auttaneet hahmottamaan, että seurojen toimintatavat, toimintaympäristö ja resurssit ovat kovin erilaisia. On mielestäni huono lähteä suunnittelemaan, miten Salibandyliigaa kehitetään käymättä dialogia seurojen kanssa, ymmärtämällä toimintaympäristöä ja faneja. Näillä kaikella on suuri merkitys Salibandyliigan markkinoinnissa.

Nikunen painottaa, että salibandyn seuraajat ja fanit ovat kaiken keskiössä.
– Liigan arvoa halutaan nostaa, ja erityisesti siihen halutaan kiinnittää huomiota, miten saadaan ihmisiä sitoutettua liigaan. Ymmärtämällä paremmin, miksi tapahtumissa käydään ja mitkä asiat ihmisiä kiinnostavat voimme painottaa toiminnassamme näitä asioita luoden parempaa sitoutumista Salibandyliigan kuluttamiseen. Samanaikaisesti olisi tärkeää saada lajin harrastajat kiinnostumaan salibandyn huippusarjoista enemmissä määrin. Näin voimme saada lisää kasvua Salibandyliigalle ja ennen kaikkea kohokohtia sekä vaihtelua ihmisten arkeen. Kehitysideoita Salibandyliigan suhteen voi antaa minulle (toni.nikunen at salibandy.fi) tai vaikkapa vastaamalla kyselyyn salibandy.fi/kysely.

39091174581_0bdeaba04a_z.jpg

Teksti: Henri Pitkänen
Kuvat: Anssi Koskinen ja Joni Winstén

Jaa artikkeli