Kommentti: MM-raportoinnista on tullut suuri suora lähetys

Pitkäaikainen avustajamme Mika Hilska on ehtinyt nähdä, millaisen mullistuksen MM-kisoista raportoiminen on parissakymmenessä vuodessa kokenut.

Julkaistu 7.12.2018 10:36

Salibandyn arvokisatapahtumien raportointi paikan päältä kannattajille kotimaahan on lievästi sanoen mullistunut 20 vuodessa, vakituinen avustajamme Mika Hilska on ehtinyt huomata ja kokea.

Nyt on melkeinpä vaikea edes kuvitella, kuinka erilaista salibandyn MM-kisoista raportointimme vielä viime vuosituhannen puolella oli. Yle toki näytti jo pelejä, ja valistuneimmissa sanomalehdissäkin kerrottiin ratkaisuotteluista, mutta Salibandyliiton viestintää aiheesta oli käytännössä vain Salibandy-lehti. Hieno väline, ja kisojen seuraamisessa – no, aikansa tuote.

sb_1996.jpgSiihen aikaan Salibandy-lehden toimittajat tekivät kisoissa vihkokaupalla muistiinpanoja ja ampuivat filmirullittain valokuvia. Painettu kisaohjelma oli arvokas esine, sillä siitä ja vain siitä löytyivät joukkueiden pelaajalistat tilastoineen ja taustatietoineen ja parhaassa tapauksessa mielenkiintoista oheisdataakin. Hallin pressihuoneessa kopiokoneet raksuttivat punaisina kokoonpanolistoja ja kentällisiä, joita lähetit juoksuttivat toimittajien pöydille.

Suomeen palattua oli aika alkaa naputella muistiinpanoista juttuja ja kiikuttaa filmirullat kehitettäviksi Humalistonkadulla Helsingissä sijaitsevaan Kameratekiin toivoen, että ainakin suurin osa otoksista olisi onnistunut.

Sitten aikanaan, ehkäpä kuukausi MM-kisojen päättymisen jälkeen, lehti kolahti lisenssipelaajien eteismatoille ja veti yhteen kisatapahtumat.

Vuonna 2018 ajankohtaisuus on kaikki, kun seuraamme joukkuetta lähempää ja tiiviimmin kuin koskaan. Leirit, matkat kisapaikalle, harjoitukset, ottelut ja vapaa-aikaakin. Instagram Storyja, kuvia ja livejä, tweettejä, YouTube-videoita, Facebook- jakoja, Flickr-gallerioita ja nettiuutisiakin yleensä useita päivässä. Otteluvalokuvien odotetaan olevan nähtävinä mieluiten jo pelin vielä kestäessä.

Päälle vielä eri medioiden sekä kisajärjestäjien parhaiden aineistojen jaot ja linkitykset. Katsottavaa ja luettavaa on tarjolla jopa niin paljon, etten edes itse ehdi huomata ja selata kaikkea.

Joku miettikin täällä Prahassa, että ehkä jo joissain lähivuosien kisoissa muillakin kuin Jussi Pihalla on yllään kisatapahtumia koko ajan reaaliajassa seuraavat kamerat, ja katsoja kotona voi seurata kaikkia tapahtumia valitsemastaan kuvakulmasta. Ammoinen teleoperaattorin mainoslause Kaikkien kanssa kaikkialla kaiken aikaa saattoi joskus naurattaa mutta on tullut älypuhelinten maailmassamme pitkälti todeksi.

instalive.jpgVain 24 tuntia nähtävissä pysyvien Instagram Storyn tyyppiset jutut kuvastavat samalla tämän hetken kerronnan hetkessä elämistä ja tilapäisyyttä.

Kotona voin kaivaa laatikosta kevään 1997 Salibandy-lehden ja kerrata, mitä naisten MM-kisoissa Ahvenanmaalla tapahtui, mutta näiden kisojen materiaalista suuri osa on ennemminkin suoraa lähetystä. Lähetysvirtaa ja kertakäyttötavaraa, joka näkyvissä vilahdettuaan katoaa iäksi.

(Toki on myös näkyviin jääviä videoita, kuvia ja tekstejä, jotka ovat löydettävissä - ainakin niin kauan kuin niitä isännöivät serverit ovat pystyssä.)

Sisällön tuottaminen liiton kanaviin on tietenkin vain yksi osa liiton viestinnän (onpa virastolta haiseva termi) tehtävistä. Vähintään yhtä tärkeää on tehdä medioille, niille oikeille toimittajille, mahdollisimman helpoksi saada tietoa Suomen joukkueesta ja tarvittaessa yhteys pelaajiin ja valmentajiin. Se tehtävä lankeaa viestintäpäällikkö Jussi Ojalalle. ”Mummon” osana on toteuttaa toimittajien toiveet samalla kuitenkin sovittaen ne yhteen joukkueen ohjelman kanssa. Pelaajat ja valmentajat hallitsevat nykyään jo hyvin kameroille hymyilemisen ja juttelemisen, mutta samalla he kuitenkin ovat paikan päällä pelaamassa ja pärjäämässä, mikä vaatii välillä myös omaa keskittymisrauhaa.

Sekä Suomen valmennuksen että viestintätiimin keskittyminen on nyt Prahassa mutta samalla katse kurkkaa välillä horisonttiin, jossa häämöttävät vuoden 2020 kotikisat Suomessa. Miten onnistua siellä vielä paremmin kuin täällä? Ovatko Instagram, Facebook tai Twitter enää kahden vuoden päästä tärkeitä kanavia? Millaista salibandya maailman huipulla silloin pelataan?

Tällä välin kannattaa seurata kanaviemme lähetysvirtaa:

Uutissivut: http://beta.salibandy.net/
Facebook: https://www.facebook.com/salibandy.fi/
Twitter: https://twitter.com/Salibandyfi
Instagram: https://www.instagram.com/salibandy.fi/
Flickr: https://www.flickr.com/photos/salibandyliiga/
YouTube-kanava: https://www.youtube.com/user/Salibandyliiga

Kannattaa myös liittyä Facebookissa ryhmään WFC2018-Suomifanit, josta löytyy ekstraa niin paikalla Prahassa oleville kuin kisoja kotimaassakin seuraaville sinivalkoisille sydämille https://www.facebook.com/groups/1813917872244208/

Mika Hilska
Kirjoittaja on Salibandy.fi:n vakituinen avustaja, joka seuraa 36. salibandyn MM-kisojaan paikan päällä

44304352550_24cfff27d1_k.jpg

CraftDecensEerikkiläFixusLIDLOsuuspankkiSector AlarmSMTSokos HotelsSubwayTeho sportTuplaUnihocVeikkausViking LineVW-HyötyautotXZ
Fais est. 1993StadiumTalgraf

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Tallennettavista tiedoista voit lukea tietosuojaselosteesta.