Kysymyksiä ja vastauksia

Viimeksi päivitetty 5.6.2018 15:03

Pelipassien tiedot löytyvät pelipassit -sivulta. Pelipassien myyntijärjestelmästä (Suomisport) on kerrottu ja ohjeistettu tarkemmin tällä sivulla.

YLEISET PELIPASSIKYSYMYKSET

Mikä passi on ja miksi sitä tarvitaan?
Jokaisella liiton tai sen alueen järjestämään kilpailuun osallistuvalla pelaajalla, erotuomarilla tai valmentajalla tulee olla voimassaoleva salibandyn (kilpapelaamiseen oikeuttava) passi. Pelaajien ja erotuomareiden passeista on määrätty Kilpailusäännöissä §45 ja §58. Suomisportin passi-meriitti tai passimaksun kuitti on todiste passi voimassaolosta ja se on pidettävä mukana otteluissa tarkastuksen varalta.

Lisenssien nimet ovat muuttuneet, on vain passeja. Miksi?
Alle 18-vuotiaille tarkoitetut lisenssit on nimetty kaudesta 2014-2015 lähtien passeiksi ja yli 18-vuotiaiden lisensseiksi. Kaudelle 2018-2019 olemme yhteinäistäneet nimeämisiä ja jatkossa kaikki ovat passeja.

Salibandyn harrastepelaamisen puolella passien nimet seuraavat vastaavalla tavalla erilaisia harrastamisen muotoja. Pistemestaripassi liittyy liiton rekisteröimään nuorten ja aikuisten harrastetuotteeseen Pistemestariin, Kerhopassi viittaa lasten KerhoMaailman miniturnaustoimintaan ja on nuorimpien lajista innostuneiden ensimmäinen askel salibandyn joukkuepelaamiseen. Pistemestaripassi on tarkoitettu yli 18-vuotiaille, ja kerhopassi alle 18-vuotiaille. Pistemestaripassi EI oikeuta pelaamaan missään sarjassa, ei edes seniorisarjoissa. Korttelipassi on tarkoitettu vuonna 2002 ja myöhemmin syntyneille, ainoastaan Salibandyliiton organisoimiin kortteliliigoihin osallistuville pelaajille.

Mikä passi minun pitää hankkia?
Passi hankitaan ensisijaisesti syntymävuoden mukaan. Lisäksi pitää tietää, minkä tason kilpailutoimintaan osallistuu vai harrastaako sählyä tai salibandya seurassa ilman sarjatoimintaa. Mikäli pelaaja aikoo osallistua kilpailutoimintaan, on hänen lunastettava kilpailuun oikeuttava passi, joita ovat Pääsarjapassi, Kilpailupassi (vuonna 2000 ja aikaisemmin syntyneet), Pelipassi (2001-2006 syntyneet) tai Kisapassi (2007 ja myöhemmin syntyneet). Ainoastaan seniorisarjoissa pelaavat hankkivat Seniorisarjapassin. Seniorisarjassa voi pelata myös kilpapassilla.

Erotuomarin tulee lunastaa erotuomaripassi tai pelaamiseen oikeuttava pääsarja-, kilpailupassi syntymävuodesta ja sarjatasosta riippuen. Toimitsijoille ja muille joukkueen toimihenkilöille toimihenkilöpassia suositellaan, mutta se ei ole pakollinen.

Valmentajan tulee lunastaa valmentajapassi tai kilpapassi.

Salibandyn harrastamiseen tarkoitetut passit ovat Pistemestaripassi (vuonna 2000 ja aikaisemmin syntyneet) ja Kerhopassi (2001 ja myöhemmin syntyneet). 

Passsien myyntijärjestelmä osaa ehdottaa oikeantyyppisiä passeja henkilön syntymävuoden perusteella. Ostajan tulee tietää tarvitseeko hän vakuutuksellisen vai vakuutuksettoman passin ja kilpapelaamiseen vai salibandyn harrastamiseen tarkoitetun passin.

Miksi en löydä haluamaani seuraa passien ostosivulta?
Tarkista seurastasi nimen tarkka kirjoitusmuoto. Ostosivun hakutoiminto löytää seuroja osittaisellakin nimellä. Huomaa kuitenkin, että passin voi ostaa vain Salibandyliiton jäsenseuraan, ei esim. seniorijoukkueeseen tai muuhun harrastejoukkueeseen. Myyntisivulla näytetään siis vain aktiiviset jäsenseurat. Mikäli haluamaasi seuraa ei listalta kuitenkaan löydy, valitse seuraksi "#Ei seuraa tiedossa".

Kenelle salibandyn harrastamisen passit on tarkoitettu?
Pistemestaripassi on tarkoitettu vuonna 2000 ja aikaisemmin syntyneille salibandyn harrastajille.

Kerhopassi on tarkoitettu vuonna 2001 ja myöhemmin syntyneille sählyn ja salibandyn harrastajille ja Kerhomaailman (G) pelaajille.

Korttelipassi on tarkoitettu vuonna 2003 ja myöhemmin syntyneille Salibandyliiton järjestämissä Kortteliliigoissa pelaaville.

Muutoin harrastamisen passit eivät oikeuta pelaamaan liiton virallisissa kilpasarjoissa. Harrastepelaamiseen oikeuttava passi ei myöskään riitä tuomaritehtävissä toimivalle.

Kenelle mitkäkin salibandyn kilpapelaamiseen oikeuttavat passit on tarkoitettu?
Pääsarjapassi on tarkoitettu miesten Salibandyliigassa, naisten Salibandyliigassa ja miesten 1.divisioonassa pelaaville.

Kilpailupassi on tarkoitettu vuonna 2000 ja aikaisemmin syntyneille pelaajille, jotka pelaavat muissa liiton sarjoissa, kuten divisioonissa (miesten 2.-6. divisioonat, naisten 1.-4. divisioonat, ja vanhimmat juniorisarjat). Kilpailupassilla voi pelata myös seniorisarjoissa (M35-M60, N30-N35).

Pelipassi on tarkoitettu vuosina 2001-2006 syntyneille ja kisapassi vuonna 2007 ja myöhemmin syntyneille junioripelaajille. Myyntijärjestelmä tunnistaa oikean passityypin syntymävuoden perusteella. A-, B- ja C-juniorit voivat pelata miesten ja naisten pääsarjoissa ja muissa aikuisten sarjoissa kilpailusääntöjen muut määräykset huomioiden myös kilpailupassilla tai pelipassilla.

Erotuomaripassi on erotuomareille tarkoitettu passi. Erotuomareilla tulee olla joko kilpailuun oikeuttava pelaajapassi tai erotuomaripassi toimiakseen erotuomarina.

Kaudesta 2015-2016 alkaen pöytäkirjaan merkityllä valmentajalla tulee olla joko kilpailuun oikeuttava pelaajapassi tai valmentajapassi miesten salibandyliigassa, I ja II divisioonassa sekä naisten salibandyliigassa ja I divisioonassa ja A-E -junioreiden sarjoissa.

Toimitsijoille ja joukkueiden toimihenkilöille suositellaan toimihenkilöpassia. Pääsarja-, Kilpailu- tai Pelipassi oikeuttaa pelaamiseen sekä valmentajana, erotuomarina ja toimitsijana toimimiseen.

Missä sarjoissa valmentajapassi on pakollinen?
Pöytäkirjaan merkityillä valmentajalla tulee olla kilpailuun oikeuttava pelaajapassi tai valmentajapassi miesten salibandyliigassa, I ja II divisioonassa sekä naisten salibandyliigassa ja I divisioonassa ja A-E – junioreiden sarjoissa kaudella 2018-2019.

Saako pelaaja- tai erotuomaripassilla valmentaa yllä mainituissa sarjoissa?
Kilpailuun oikeuttavalla pelaajapassilla saa valmentaa. Erotuomaripassilla ei saa valmentaa. Jos haluaa valmentajapassiin kuuluvat käyttöoikeudet Floorball Centre -palveluun (valmentajien harjoite- ja ideointipankki) täytyy lunastaa valmentajapassi.

Miten valmentajapassin ostanut henkilö saa Floorball Centren (harjoite- ja ideointipankki) käyttöönsä?
Kun valmentaja on ostanut passin, niin hän saa ilmoittamaansa sähköpostiin palvelun käyttäjätunnuksen ja salasanan 3-7 päivän kuluessa. Palveluun kirjautuminen: http://www.floorballcentre.com

Pitääkö juniorijoukkueen valmentajaa tuuraamaan menevän henkilön hankkia valmentajapassi yhtä peliä varten?
Ei tarvitse. Valmentajan tuuraaja merkitään pöytäkirjaan toimihenkilönä. Passien tarkistuksissa katsotaan onko joukkueella yhtään valmentajapassin omaavaa henkilöä.

Olen ostanut vakuutuksellisen kilpalupassin ja aion ostaa vielä valmentajapassin. Voinko ostaa sen vakuutuksettomana?
Kyllä. Kilpailupassin vakuutus kattaa toisen passin.

Onko valmentajapassi seurakohtainen (esim. jos valmentaa useammassa seurassa, niin kattaako passi oikeuden valmentaa eri seuroissa?)
Jokaiselle valmentajalle riittää yksi passi. Jos vaihtaa seuraa ja haluaa valmennuspassin linkittyvän uuteen seuran, niin seuravaihdon voi halutessaan ilmoittaa sähköpostilla. Otsikko: Valmentajapassi / seuran vaihto. Viestiin mukaan henkilötiedot, vanha ja uusi seura. Lähetä viesti osoitteeseen asiakaspalvelu(at)salibandy.fi

Onko lasten salibandypassin vakuutus voimassa myös muissa lajeissa?
Turva on lapsilla voimassa (alle 12-vuotiailla) kaikissa lajeissa tuoteselosteessa mainituissa vakuutuksen alaryhmissä. Vakuutus on voimassa myös muiden urheilulajien otteluissa, kilpailuissa ja harjoituksissa sekä niihin välittömästi liittyvillä matkoilla. Myös vaaralliset tai riskialttiit lajit kuuluvat Sporttiturvan piiriin.

Nippupassi, seurakäyttäjätunnus ja passitietojen selailuoikeudet
Seurojen yhdyshenkilöillä on käytössään Suomisportin seurakäyttäjätunnukset, joiden ominaisuuksiin kuuluu mm. passien nippumaksumahdollisuus. Tunnuksella seuran yhdyshenkilö pääsee myös selailemaan oman seuransa passitietoja. Näin seuran on helpompi kontrolloida sitä, että joukkueessa pelaavien pelaajien passit ovat asianmukaisesti kunnossa. Kilpailusääntöjen mukaan seura vastaa otteluissa peluuttamiensa pelaajien edustusoikeudesta.

Liitto voi koostaa tilauksesta nippupassin esim. seuran pelaajalistan pohjalta. Tämä on maksullinen palvelu (0,85e / pelaaja). Tiedustelut numerosta 0400-529017.

Uudet Suomisport seuratunnukset aktivoidaan seurakäyttäjälle Suomisport-palveluun rekisteröitymisen jälkeen. Seurat voivat tämän jälkeen itse jakaa jäsenilleen uusia seurakäyttäjätunnuksia. Katso tarkemmat ohjeet tältä sivulta.

Tutustu kilpailusääntöihin ja hoida edustusoikeusasiat kuntoon
Pelaajapassin maksaneille toimitetaan passi ainoastaan Suomisport-profiiliin, pelaajien kilpailuun oikeuttavissa luokissa. Passi on todistus maksetusta ja voimassaolevasta pelioikeudesta. Muista kuitenkin, ettei passi ole todistus edustusoikeudesta. Pelaajan edustusoikeuden edellytyksenä on passimaksun lisäksi mm. se, että mahdollinen pelaajasiirto on tehty asianmukaisesti. Tutustu huolella kilpailusääntöihin.

Erotuomarilla on joukkueen kapteenin tai toimihenkilön pyynnöstä velvollisuus tarkastaa otteluun osallistuvan pelaajan pelipassi sekä henkilöllisyys. Tarkastamispyyntö ja tarkastuksen tulos on aina kirjattava ottelupöytäkirjaan. Erotuomarilla on myös velvollisuus tehdä havaitsemistaan epäkohdista ja pelioikeuden puuttumisesta raportti liittoon sekä määrätä asiassa pelisääntöjen mukainen rangaistus.

Lisätietoja tai apua passien lunastukseen saat Salibandyliiton puhelinpalvelusta 0400-529 017 (ma-pe klo 9:30-16) Sähköpostilla tavoitat meidät osoitteesta asiakaspalvelu(at)salibandy.fi (vain kiireettömät yhteydenotot). Voit ottaa meihin yhteyttä myös Facebookissa.

palaa ylös

PASSIEN HANKINTAAN, MAKSAMISEEN JA KOROTTAMISEEN LIITTYVÄT KYSYMYKSET

Miten passi hankitaan ja maksetaan?
Kaikki Salibandyliiton passit lunastetaan internetistä, Olympiakomitean ylläpitämästä Suomisport-myyntijärjestelmästä. Passeja lunastetaan täyttämällä myyntisivulla tarvittavat henkilö- ja seuratiedot. Passi maksetaan Maksuturvan palvelussa. Kaikki yleisimmät maksuvaihtoehdot on tuettu.

Kun maksu kirjaantuu järjestelmään, saat Suomisport-profiiliisi merkinnän passista. Pelaamiseen oikeuttava passi on voimassa maksuhetkestä alkaen.

Seurat voivat lunastaa passeja myös nipussa käyttämällä Suomisportissa seuratunnuksia (kts. lisäohje).

Ostan useamman eri passin itselleni. Pitääkö huomioida jotain?
Voit lunastaa vain yhden passin kerrallaan. Tämä siksi, että eri passeille pitää muodostua oma viitenumero.

Maksaessani passia tuli virhetilanne. Epäilen että maksu lähti tililtäni useaan kertaan. Mitä teen?
Tee asiasta lyhyt selvitys osoitteeseen asiakaspalvelu(at)salibandy.fi Tarvittavat tiedot: henkilön nimi, sportti-id ja maksussa käytetty viitenumero / viitenumerot. Liitä mukaan myös tilinumerosi johon mahdollinen tuplamaksu palautetaan.

Maksoin passin ilman viitenumeroa suoraan liiton tilille. Kuulin jälkeenpäin että näin ei saa tehdä. Apua?
Toimita maksusta kuitti osoitteeseen asiakaspalvelu(at)salibandy.fi ja kerro henkilön nimi, sportti-id ja seura johon passin maksu on tarkoitus kohdentaa. Mikäli kuittia ei ole saatavilla, anna mahdollisimman tarkat maksutiedot, jotta pystymme paikallistamaan maksusi.

Voiko vakuutuksellisen passin lunastaa ilman täydellisiä henkilötietoja?
Ei. Vakuutusyhtiö OP Vakuutus edellyttää täydellisten henkilö- ja yhteystietojen antamista. Tämä pätee myös nippupassiin. Ainoa poikkeus ovat ulkomaan kansalaiset, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta. Tällöin passiostossa rastitetaan kohta "Olen ulkomaan kansalainen eikä minulla ole suomalaista henkilötunnusta".

Voiko vakuutuksettoman passin lunastaa ilman täydellisiä henkilötietoja?
Ei. Henkilön tulee tunnistautua antamalla täydelliset henkilö- ja osoitetiedot.

Voiko passiluokkaa vaihtaa kesken kauden, tai korottaa vakuutuksettoman passin vakuutukselliseksi?
Mikäli haluat korottaa passiluokkaasi, tai muuttaa vakuutuksettoman passin vakuutukselliseksi, voit tehdä sen kirjautumalla uudelleen passien verkko-ostoon (Suomisport-palveluun). Kirjautuminen on helppoa: Saat puhelinnumeroasi vastaan kertakäyttösalasanan. Myyntijärjestelmä tunnistaa edellisen, saman kauden passin ja tarjoaa korotettavia vaihtoehtoja. Korotuksen maksutiedot saadaan välittömästi.

Vakuutuksen (vakuutuksellisen passin) voi korottaa ainoastaan saman vakuutusnumeron lisensseihin. Vakuutusnumero on ilmoitettu tuoteselosteessa.

Korottamisesta on julkaistu myös pikaohje.

Muut kuin korotukset hoidetaan edelleen liitossa, ota yhteys palvelunumeroon 0400-529017 tai suoraan liiton jäsensihteeriin.

Yritän korottaa passia verkko-ostossa, mutta järjestelmä ei tarjoa minulle korotusvaihtoehtoja.
Kts. edellisen vastauksen loppuosa: Korotettavan passin maksu tulee näkyä lisenssirekisterissä ennen kuin korotus voidaan tehdä. Mikäli korotus on akuutti eikä se yrityksistä huolimatta onnistu Suomisport-palvelussa, ota yhteys suoraan liiton jäsensihteeriin p. 044-7629970 (ma-pe klo 9.30-16).

Olen hankkimassa pelkkää kilpailupassia. En halua vakuutusta ja olen aikuisikäinen alasarjatason pelaaja. Miksi minulta silti tiedustellaan oman vakuutukseni tietoja vaikka sääntöjenne mukaan vakuutus ei ole minulle pakollinen?
Kyseistä passia myydään myös sellaisille pelaajille, joiden pitää hankkia vakuutus esim. A-juniorit. Järjestelmä siis tiedustelee vakuutustietoja kaikilta. Mikäli sääntöjemme mukaan vakuutus ei juuri sinulle ole pakollinen, niin voit ohittaa kentät kirjoittamalla niihin esim. "X". Suosittelemme kuitenkin kaikille pelaajille vakuutusturvaa, vaikkei säännöt sitä edellyttäisikään.

palaa ylös

PASSIN TARKASTAMISEEN LIITTYVÄT KYSYMYKSET

Mistä voin todentaa passini voimassaolon?
Passi-meriitti Suomisportin profiilissa on todistus suoritetusta lisenssimaksusta. Meriitistä käy ilmi pelaajan nimi, passiluokka ja mihin seuraan passi on ostettu. Passi ei kuitenkaan takaa pelaajan edustusoikeutta kyseiseen seuraan / joukkueeseen, sillä edustusoikeuteen liittyy aina monia muitakin osatekijöitä, kuten esim. mahdollinen pelaajasiirto tai yli-ikäisyysilmoitus, jne. Jos olet epävarma edustusoikeudestasi, voit ottaa yhteyttä liiton puhelinpalveluun 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16).

Kaudella 2018-19 merkintä maksetusta passista toimitetaan vain Suomisport-profiiliin. Lisätietoa passin näyttämisestä ottelutapahtumissa.

Minulla ei ole internetselaimen käyttöön sopivaa puhelinta, miten voin todistaa passin voimassaolon?
Voit pitää ottelutapahtumissa mukana passimaksun kuittia. Passin ostosta tulee lisäksi sähköpostiin kuittaus, joka kannattaa tulostaa ja pitää mukana otteluissa maksukuitin lisäksi.

En saanut Suomisportin varmistusviestiä, mitä teen?
Voit tarkastella passiesi tilaa kirjautumalla Suomisport-palveluun. Ongelmatapauksissa yhteys liiton puhelinpalveluun 0400-529017.

Maksoin passin pelipäivän aamuna. En saanut jostain syystä sähköpostivahvistusta. Enkö voi pelata illan pelissä?
Kyllä voit. Tulosta passimaksusta kuitti pelikassiin.

Onko pdf-kortti poistunut?
Kyllä. Sen korvaa passiostosta automaattisesti toimitettava sähköpostikuittaus. Kuittausviesti yhdessä passimaksukuitin kanssa on syytä pitää mukana pelitapahtumissa, mikäli et voi käyttää (matkapuhelimen) internet-selainta.

palaa ylös

Onko sinulla jokin muu pelipasseihin liittyvä kysymys?
Kaikissa pelipassi-asioissa auttaa Salibandyliiton palvelunumero 0400-529017 (ma-pe klo 9.30-16). Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: asiakaspalvelu(at)salibandy.fi tai lähettää meille yksityisviestin Facebookissa. Sähköisesti vain kiireettömät tiedustelut.

Käytämme sivustollamme evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita. Tallennettavista tiedoista voit lukea tietosuojaselosteesta.